Retail Journal
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • NEWSY
  • Wywiady
  • Centra handlowe
  • Parki handlowe
  • E-commerce
  • Franczyza
  • Food
  • Kontakt
  • NEWSY
  • Wywiady
  • Centra handlowe
  • Parki handlowe
  • E-commerce
  • Franczyza
  • Food
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Retail Journal
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

Jak Polacy robią zakupy świąteczne?

Polacy ruszyli na zakupy świąteczne. Są to jednak święta z listą w ręku

przez Radosław Święcki
15 grudnia 2021
w Centra handlowe
0

Sezon zakupów świątecznych jest w pełni. Wygląda on jednak nieco inaczej. Pandemia i inflacja mocno wpływają na decyzje zakupowe Polaków. O tym, co wyróżnia tegoroczny sezon, opowiadają dyrektorzy centrów handlowych Gemini Holding.

Jak Polacy robią zakupy świąteczne?

Centra handlowe wchodzą właśnie w szczyt sezonu świątecznych zakupów. Problem w tym, że trudno ustalić, gdzie się on znajduje. Co czwarty Polak dopiero szykuje się na buszowanie po sklepach w poszukiwaniu prezentów gwiazdkowych. 28 proc. załatwiło już sprawunki w pierwszej połowie grudnia. 27 proc. jeszcze wcześniej, bo już w listopadzie – wynika z badań „Zakupy świąteczne 2021” wykonanych przez Deloitte.

Podobne artykuły

Czy sąd może zmienić zawartą umowę z uwagi na inflację?

Spółka nieruchomościowa – czy aby na pewno wiemy, kto i co musi raportować?

Nadchodzą zmiany w opłacie reprograficznej – jak wpłyną na obrót elektroniką?

Oferta dziecięca Tommy Hilfiger w Designer Outlet Warszawa

Pięciu nowych najemców dołącza do Galerii Mokotów

Przeczytaj także: Gemini Park – Studio Planowania IKEA

Jeszcze kilka lat temu bez problemu moglibyśmy powiedzieć o gorącym przedświątecznym tygodniu tuż przed Wigilią. Wówczas to najwięcej osób odwiedzało sklepy, a galerie przeżywały prawdziwe oblężenie. Dziś ten ruch przed świętami rozkłada się na końcówkę listopada i niemal cały grudzień. To samo dotyczy budżetów świątecznych konsumentów. Mamy więc do czynienia nie z jednym szczytem zakupowym, a z kilkoma falami – mówi Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.

To sprawia, że coraz więcej osób dzieli swój bożonarodzeniowy budżet. W listopadzie, często na akcjach promocyjnych „black” kupowaliśmy pierwsze prezenty. Teraz wracamy po kolejne upominki i dekoracje świąteczne. Lada moment, w ostatnim tygodniu przed Wigilią, ruszymy po największe zakupy spożywcze oraz prezenty. Taki podział sezonu pokrywa się z ruchem, jaki obserwujemy w galeriach handlowych – dodaje.

Zakupy z listą i konkretne

Ale nie tylko dzielenie wydatków wpływa na sezon. Konsumenci nie zapominają też o pandemii – zauważają przedstawiciele rynku. Aż 38 proc. Polaków w tym roku zdecydowało się na wcześniejsze zakupy gwiazdkowe ze względu na COVID-19. Klienci chcieli tym samym uniknąć „świątecznej gorączki” – podaje Deloitte.

Pandemia zmieniła sposób, w jaki korzystamy z oferty handlu stacjonarnego. To trend, który już obserwowaliśmy rok temu. Klienci nie tylko starają się unikać tłumów, wybierając się na zakupy np. o wcześniejszych porach. Oni także robią zakupy szybciej. Te są także bardziej zdecydowane, zaplanowane i skrupulatnie wyliczone. I na pewno mniej impulsywne. Większość osób przychodzi kupować z góry ustaloną rzecz, którą często wcześniej oglądało w sklepie online. Konsument jest więc lepiej przygotowany, ale także bardziej zdecydowany. To już nie spacerujący alejami „window shopper”, który zagląda do każdego sklepu po kolei. Wizyty są ekspresowe i celowe. Rzadziej także w większym gronie – wyjaśnia Zbigniew Nowak, dyrektor Gemini Park Tarnów.

Przeczytaj także: Gemini Holding o customer experience

Pogoń za promocjami

I faktycznie, jak wyliczył Deloitte, w tym roku aż 2 na 3 Polaków trzymać będzie się sztywno ustalonego budżetu. Ponad połowa natomiast dodatkowo przygotowanej listy zakupowej. To skłaniać będzie do jeszcze jednego. Aż 38 proc. kupujących będzie szukało w sklepach promocji, rabatów  i innych okazji świątecznych, czekając nieraz do ostatniej chwili z zakupami.

Na przestrzeni ostatniego roku Polacy stali się „price & value shoppersami”, a także „price shoppersami”. Oznacza to, że poszukujemy w sklepach rzeczy dobrej jakości w niskiej cenie, albo po prostu niskich cen. To znacząco rzutuje na to, jak wyglądają zakupy w tym sezonie. Nie tylko chętniej niż przed laty korzystamy z promocji w sklepach czy różnego rodzaju okazji, ale także częściej ich poszukujemy. Stąd też m.in. rozłożenie tegorocznych zakupów niemal po równo między sklepy tradycyjne i online – mówi Tomasz Misztalewski, dyrektor Gemini Park Tychy.

Hitem tegorocznego sezonu są sklepy outletowe, dyskontowe i off price. Polacy coraz chętniej na zakupy przedświąteczne wybierają takie sklepy jak: TK Maxx, Pepco, Action, Dealz, TEDi czy HalfPrice, szukając w nich rzeczy w okazyjnych cenach, które pozwolą zaoszczędzić. Kupujemy tu ozdoby i dekoracje, słodycze, a także upominki.

Z drugiej strony, poszukując prezentów, wciąż stawiamy na jakość. Tradycyjnie spory ruch panuje obecnie w drogeriach i perfumeriach, sklepach z ubraniami, księgarniach, u jubilerów, a także w sklepach z elektroniką. To kategorie sklepów, w których Polacy zostawią w tym roku najwięcej pieniędzy – dodaje Tomasz Misztalewski.

Ile dokładnie? Aż 18 proc. Polaków chce sobie w tym roku zrekompensować zeszłoroczne święta i zaszaleć na zakupach. Średni budżet świąteczny Polaków w tym roku jest wyższy o 11 proc. i wynosi 2129 zł. Więcej wydamy na jedzenie – o 10 proc., co zdaniem większości jest efektem wzrostu cen. Więcej też przeznaczymy na prezenty – o 2 proc.

Dane w oparciu o raport „Zakupy świąteczne 2021”, Deloitte, N=1016

O Gemini Holding

Gemini Holding Sp. z o.o. polska firma deweloperska. Ma blisko 30- letnie doświadczenie na rynku i dziesiątki zrealizowanych z sukcesem inwestycji w kraju. Gemini Holding to obecnie jedna z dynamiczniej rozwijających się firm deweloperskich w Polsce. W portfolio holdingu znaleźć można dziś 3 popularne centra handlowe Gemini Park: Gemini Park Bielsko-Biała, Gemini Park Tarnów oraz Gemini Park Tychy.
 

 

 

Tags: Gemini Holding
ShareTweet

Podobne artykuły

Czy sąd może zmienić zawartą umowę z uwagi na inflację?
Centra handlowe

Czy sąd może zmienić zawartą umowę z uwagi na inflację?

Spółka nieruchomościowa – czy aby na pewno wiemy, kto i co musi raportować?
Centra handlowe

Spółka nieruchomościowa – czy aby na pewno wiemy, kto i co musi raportować?

Nadchodzą zmiany w opłacie reprograficznej – jak wpłyną na obrót elektroniką?
Centra handlowe

Nadchodzą zmiany w opłacie reprograficznej – jak wpłyną na obrót elektroniką?

Oferta dziecięca Tommy Hilfiger  w Designer Outlet Warszawa
Centra handlowe

Oferta dziecięca Tommy Hilfiger w Designer Outlet Warszawa

Pięciu nowych najemców dołącza do Galerii Mokotów
Centra handlowe

Pięciu nowych najemców dołącza do Galerii Mokotów

Salony Agata nie zwalniają tempa. Znany projektant w kampanii marki
Centra handlowe

Salony Agata nie zwalniają tempa. Znany projektant w kampanii marki

Następny artykuł
2021 – rok szans i wyzwań dla rynku handlowego. Co dalej?

2021 - rok szans i wyzwań dla rynku handlowego. Co dalej?

Najnowsze informacje

Jak założyć sklep internetowy? Poznaj 10 praktycznych kroków

Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego? Te elementy uwzględnij w kosztorysie

Handel omnichannel – czym jest i jakie są najczęstsze błędy przy wprowadzaniu tej strategii?

Czy sąd może zmienić zawartą umowę z uwagi na inflację?

Spółka nieruchomościowa – czy aby na pewno wiemy, kto i co musi raportować?

Nadchodzą zmiany w opłacie reprograficznej – jak wpłyną na obrót elektroniką?

REKLAMA
ekoBiznes - Nowy serwis informacyjny

Śledź nas na:

Retail Journal

Wydawcą serwisu jest Tree Media Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku, al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 6, 15-111. Nr NIP 5423437801, REGON 389496703, KRS 0000912533.

Informacje prawne

  • Regulamin Serwisu
  • Regulamin Konta
  • Regulamin Newslettera
  • Polityka Prywatności

Kategorie

  • Artykuł sponsorowany
  • Bez kategorii
  • Centra handlowe
  • E-commerce
  • Food
  • Franczyza
  • Najemcy
  • Newsy
  • Parki handlowe
  • Sylwetki
  • Wywiady
  • Kontakt

© 2021 retailjournal.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin konta
  • Regulamin newslettera
  • Regulamin serwisu
  • Strona główna
  • testowa

© 2021 retailjournal.pl

W ramach strony internetowej wykorzystywane są pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz w celach analitycznych. Szczegóły znajdują się w Polityce prywatności i plików cookies. Za pomocą plików cookies zbierane są informację, które stanowią bądź mogą stanowić dane osobowe. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Go to mobile version