Cztery polskie startupy z obszaru foodtech otrzymały granty od Fundacji Carrefour. Chodzi o Food Jack, KuMin.Sys, Nielone oraz Yoush. Uzyskane środki zostaną przeznaczone na rozwój produktu, marketingu, sprzedaży oraz pozyskanie inwestorów.
Fundacja Carrefour przekazała granty o łącznej wysokości 100 tys. euro czterem polskim startupom działającym w obszarze foodtech. Finansowe wsparcie otrzymały Food Jack, KuMin.Sys, Nielone i Yoush. Operatorami grantu są Fundacja Inkubator Technologiczny, która prowadzi program Youth Business Poland oraz program akceleracyjny dla startupów foodtech.ac, w którym wzięły udział wszystkie cztery innowacyjne spółki.
Startupy, w które zainwestowała Fundacja Carrefour
Food Jack to roślinna alternatywa dla mięsa na bazie jackfruita (egzotycznego owocu nazywanego po polsku chlebowcem). To zdrowy produkt, zawierający witaminy, minerały oraz przeciwutleniacze, który przypomina w wyglądzie i smaku szarpaną wołowinę. Food Jack prowadzi obecnie sprzedaż już przyprawionych i gotowych do spożycia zestawów we własnym sklepie internetowym. Docelowo chce być szeroko dostępny w sklepach detalicznych, a także stanowić bazę dla dań w wegańskich i wegetariańskich restauracjach. Prowadzi też zaawansowane prace R&D, by rozwinąć swoją ofertę o zamienniki mięsa i ryb oraz dania typu convenience.
KuMin.Sys to system IT dla sektora HoReCa, rozwijany przez firmę Venturis HoReCa. Umożliwia on mierzenie ilości, struktury, przyczyn oraz wartości marnowanego jedzenia. Aplikacja pomaga wykrywać nadmiar jedzenia na poszczególnych etapach jego produkcji oraz serwowania klientom, a następnie pozwala na wprowadzenie planów naprawczych. W ramach pilotażu projektu KuMin.Sys wykorzysta swoją technologię, by pomóc w zmniejszeniu ilości marnowanego jedzenia w jednym przedszkolu i jednej szkole.
Z kolei Nielone to roślinny zamiennik mięsa mielonego, stworzony z białka soi. Jest bogaty w żelazo, wapń, a także witaminy (m.in. D2, B12, B2 i E). Nielone są dostępne przede wszystkim we własnym sklepie internetowym startupu, w wybranych sklepach detalicznych, a także jako baza dla wegańskich i wegetariańskich dań w restauracjach w Poznaniu. Otrzymany grant pozwoli na dalszy rozwój technologii produkcji, wydłużenie terminu przydatności, a także wprowadzenie nowych kategorii produktów.
„Dążenie do innowacji wpisuje się w nasze DNA”
Ostatni ze startupów, który otrzymał grany od Fundacji Carrefour to Yoush. Jest to pełnowartościowy, kompletny, roślinny posiłek, gotowy w 5 minut. Powstaje ze składników naturalnego pochodzenia. Jest tworzony z myślą o osobach, które nie mają czasu, możliwości lub pomysłu na zdrowy i pożywny posiłek. Yoush do przygotowania wymaga jedynie zalania wodą lub napojem roślinnym. Startup planuje także oferować posiłki w innych gotowych do spożycia formach i wprowadzić je do sprzedaży w sklepach detalicznych.
Carrefour od lat prowadzi szeroki zakres działań, by stać się globalnym liderem transformacji żywieniowej, oferując klientom zdrowe, zbilansowane i zrównoważone rozwiązania z zakresu produkcji i konsumpcji jedzenia. Dążenie do innowacji wpisuje się w nasze DNA, więc tym bardziej nas cieszy, że Fundacja Carrefour wspiera przyszłościowe inicjatywy na naszym rynku. Za decyzją stoi nie tylko potrzeba odpowiedzi na wyzwania przyszłości. Także chęć odpowiedzi na oczekiwania coraz więcej ludzi, którzy szukają zdrowych produktów i usług przygotowanych w odpowiedzialny sposób. Bardzo cieszy nas, że młode polskie firmy współdzielą tę wizję i oferują oryginalne, perspektywiczne rozwiązania – podkreśla cytowana w komunikacie prasowym Justyna Orzeł, Wiceprezes Zarządu, Sekretarz Generalny i Dyrektor Zasobów Ludzkich Carrefour Polska.
To inspirujące, że cztery wybrane startupy reprezentują różne podejścia, które mogą odpowiedzieć na potrzeby różnych grup klientów. Dzięki temu będziemy mogli sprawniej osiągnąć wspólny cel – ułatwienie polskim konsumentom jedzenia mądrze – dodaje.
O Fundacji Carrefour
Celem Fundacji Carrefour, założonej w 2000 roku, jest wspieranie inicjatyw na rzecz solidarnej transformacji żywieniowej we Francji i na świecie.
Jej działalność opiera się na 3 filarach: zrównoważonym i świadomym społecznie rolnictwie, solidarnej walce z nadprodukcją odpadów oraz zaangażowaniu społeczności.
W 2021 roku Fundacja przeznaczyła roczny budżet w wysokości 6,75 mln euro na wsparcie 70 projektów i tysięcy osób w 8 zintegrowanych krajach Grupy Carrefour oraz Tajwanie.