Pandemia mocno dotknęła zarządców centrum handlowych i właścicieli sklepów. Minione dwa lata miały duży wpływ na funkcjonowanie rynku handlu detalicznego. Operator centrów Designer Outlet – ROS Retail Outlet Shopping podsumował miniony rok w swoich obiektach.
Siła i rozwój marki Designer Outlet
Wyniki sprzedaży i odwiedzalności pokazują siłę marki Designer Outlet, która nie straciła zaufania w czasie obostrzeń sanitarnych. Żaden z najemców w centrach Designer Outlet w Polsce nie zamknął salonu z powodu trudnej sytuacji pandemicznej. Niektórzy zdecydowali się nawet powiększyć swoje lokale.
Okazało się, że rynek sprzedaży outletowej stał się odpowiedzią na nowe potrzeby klientów. Mowa tu o przemyślanych wydatkach oraz inwestycji w jakość. Dopasowana do takich wymagań oferta outletów spowodowała, że ten segment był „wygranym” ubiegłego roku.
Ostatni rok Designer Outlet w liczbach
Podsumowując ostatni rok w liczbach w polskich centrach Designer Outlet, można zauważyć wzrost odwiedzalności oraz sprzedaży. Wszystkie trzy centra outletowe zarządzane przez ROS Retail Outlet Shopping zanotowały zwiększoną liczbę odwiedzin średnio o 3% versus rok poprzedni. W tym prym wiedzie stołeczny obiekt, w którym po rozbudowie odwiedzalność wzrosła aż o 11% w stosunku do 2020. To spektakularny wynik pomimo problemów spowodowanych pandemią, mniejszą liczbą dni handlowych niż w 2020 i ogólnokrajowymi restrykcjami.
Przeczytaj także: Benetton w Designer Outlet Warszawa
Zwiększony footfall naturalnie spowodował też zwiększony poziom sprzedaży w każdym z obiektów. Uśredniając, polskie centra Designer Outlet w tym obszarze w porównaniu do 2020 zanotowały wzrost aż o 21%. A bieżący rok zapowiada się być kontynuacją tego pozytywnego trendu.
Nowe marki i powiększone sklepy w centrach Designer Outlet
Centra Designer Outlet w roku 2021 powiększył lokale i wprowadził premiery. Ten czas należał głównie do segmentu premium i kategorii sportowej.
Rozwój, pomimo trudnego ekonomicznie czasu, był możliwy dzięki kilku czynnikom. Przede wszystkim podjęta przed pandemią decyzja o dwóch rozbudowach – powierzchni handlowej w Warszawie i parkingu w Sosnowcu – spowodowała wzrost zainteresowania tymi obiektami. Samych otwarć w minionym roku (w dobudowanej i dotychczasowej części) było niemal 20. Jednocześnie Designer Outlet Sosnowiec oraz Designer Outlet Gdańsk podpisały umowy z nowymi najemcami. Efektem są 4 salony w Sosnowcu i 3 w Gdańsku. W 2022 roku planowane są kolejne otwarcia.
Dodatkowo, wiele marek dostępnych w centrach należących do portfolio ROS wykorzystało czas pandemii i lockdownów na inwestycje w modernizacje sklepów, relokacje i podwyższenie standardu salonu i obsługi.

Strategia rozwoju rynku handlu detalicznego
W wyniku pandemii handel stacjonarny wszedł w czas przyspieszonych zmian. Kształtujące się nowe trendy zakupowe wymusiły na centrach handlowych, w tym też outletowych, potrzebę stworzenia wartości dodanej zarówno dla klientów, jak i partnerów biznesowych. By zapewnić bardziej holistyczne doświadczenia zakupowe, wraz z intensywnym rozwojem cyfryzacji i handlu elektronicznego w ostatnich dwóch latach przyspieszyło tempo wprowadzania podejścia „phygital” (połączenie physical i digital).
Wiele marek i producentów rozszerzyło w ostatnich miesiącach swoją obecność online, by dotrzeć do szerszego grona klientów. Większość marek lifestylowych, które sprzedają w sieci posiada też lokale w centrach handlowych, co odpowiada oczekiwaniom wszystkich grup docelowych. Jest to kategoria, w której kupujący czerpią przyjemność z osobistej interakcji z produktem – mówi Dariusz Obołończyk Centre Manager Designer Outlet Sosnowiec.
Połączone działania online i offline zyskały na znaczeniu dzięki np. usługom takim jak wirtualne zakupy, kliknij i odbierz, a także poprzez działania w mediach społecznościowych.
W Designer Outlet wdrażamy działania nakierowane na lojalność klientów poprzez marketing cyfrowy czy stawiając na rozwój customer experience w naszych centrach. To kluczowe czynniki, które będą kształtować przyszłość handlu detalicznego. Pomimo wyzwań optymistycznie patrzymy na ten kierunek rozwoju rynku. Widzimy, że takie hybrydowe rozwiązania wysoko pozycjonują nasze obiekty handlowe w Polsce, gdzie centra Designer Outlet są atrakcyjnymi miejscami zakupów z wyjątkowym wyborem marek premium, ciekawą architekturą i cenami zawsze niższymi o 30 do nawet 70%. To właśnie w rynku outletowym podejście „phygital” toruje nam drogę w przyszłość – wyjaśnia Dariusz Obołończyk.
