Retail Journal
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • NEWSY
  • Wywiady
  • Centra handlowe
  • Parki handlowe
  • E-commerce
  • Franczyza
  • Food
  • Kontakt
  • NEWSY
  • Wywiady
  • Centra handlowe
  • Parki handlowe
  • E-commerce
  • Franczyza
  • Food
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Retail Journal
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

Ponure nastroje polskich firm rodzinnych

Prawie połowa właścicieli firm rodzinnych źle ocenia perspektywę rozwoju biznesu w najbliższych miesiącach

przez Redakcja
20 kwietnia 2022
w Centra handlowe
0
Ponure nastroje wśród firm rodzinnych

Ponure nastroje wśród firm rodzinnych

44% właścicieli firm rodzinnych źle ocenia perspektywę rozwoju biznesu w najbliższych miesiącach. Tak wynika z badania Firmy rodzinne[1]. Przeprowadzono je w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy[2], a zainicjowało PSH Lewiatan. Mimo mało optymistycznych prognoz, wciąż 81,5% właścicieli firm rodzinnych jest przekonanych, że warto prowadzić biznes rodzinny.

Firmy rodzinne stanowią w Polsce znaczącą część gospodarki. Dominują w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, będąc na rynku od zawsze. Według zeszłorocznych danych GUS w Polsce istnieje ok. 2 mln rodzinnych biznesów. Zmiany prawne, ich intensywność i szybkie tempo wprowadzania, negatywnie odbijają się na sytuacji rodzinnych przedsiębiorstw.

Podobne artykuły

Sportowe marki wzmacniają ofertę Focus Mall Zielona Góra

VRG nastawia się na dobre pierwsze półrocze

PRCH: W kwietniu obroty i odwiedzalność centrów handlowych były wyższe niż przed pandemią

Triumph otworzył salon w CH Nowe Czyżyny

„Branża herbaty bąbelkowej jest obecnie bardzo dochodowym biznesem” – mówi Jakub Woźniczka, Crazy Bubble

Nastroje w firmach rodzinnych

Jak wynika z badania Firmy rodzinne, przeprowadzonego w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy, blisko co czwarty (24%) właściciel nie założyłby firmy, wiedząc z jakimi wyzwaniami wiąże się dziś prowadzenie działalności. 10% przedsiębiorców założyłoby, ale w innej branży niż firma, którą obecnie prowadzą. Jednocześnie 35% przedstawicieli firm rodzinnych uważa, że niełatwo jest prowadzić biznes rodzinny. 4% uważa, że nie warto go prowadzić.

75% właścicieli firm rodzinnych chciałoby, aby w firmie pracowali członkowie rodziny. 76% chciałoby przekazać swój biznes następnemu pokoleniu.

Firmy rodzinne w obecnych czasach mierzą się z wieloma wyzwaniami. Zmieniające się otoczenie, rosnąca konkurencja, digitalizacja, zmiany prawne, rotacja pracowników i wiele innych. Jednak rodzinny charakter przedsiębiorstwa silnie wpływa na jej stabilność, ponieważ firmy te nie dbają tylko o szybki rozwój, właściciele stawiają na kontynuację i planują na wiele lat. Natomiast trudno jest planować na pokolenia, gdy zmiany legislacyjne co rusz odwracają uwagę zarządów i każą im pochylać się nad nowymi przepisami. To sprawia, że zwłaszcza osoby samozatrudnione będą znacznie bardziej obciążone administracyjnie i podatkowo, a to już może realnie wpłynąć na pogorszenie się kondycji finansowej – mówi Dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego

Wyzwania firm rodzinnych

Według właścicieli firm rodzinnych największym wyzwaniem stojącym przed przedsiębiorcami w 2022 roku są rosnące koszty prowadzenia działalności (wysoka inflacja, wzrost kosztów energii) – tak uważa 48% ankietowanych. Firmy rodzinne obawiają się również utraty płynności finansowej (23,5%) oraz niestabilności obecnych przepisów (25%). Dla 20% badanych wyzwanie stanowi także rozumienie prawa podatkowego, a 18,5% wskazuje na wzrost konkurencji na rynku.

Przeczytaj także: Netto przechodzi transformację energetyczną

Niewątpliwie barierą rozwoju firm rodzinnych w Polsce są przepisy prawne. 85% właścicieli firm rodzinnych uważa, że prawo w Polsce nie sprzyja rozwojowi firm rodzinnych, zaś dla blisko 68% prawo ich dotyczące w ogóle nie jest zrozumiałe. Ponadto, szczególnie nieprzystępne są nowe przepisy związane z wejściem w życie Polskiego Ładu, które 76% właścicieli uważa za niezrozumiałe. Co więcej, 78% sądzi, że zmiany wynikające z Polskiego Ładu źle wpłynęły na ich działalność.

W ramach PSH Lewiatan na co dzień współpracujemy z ok. 3200 przedsiębiorcami. Większość z nich prowadzi działalność rodzinną – przekazywaną z pokolenia na pokolenie lub prowadzoną razem z rodziną. W tym roku obserwujemy jak obecna sytuacja polskich przedsiębiorców osłabia prowadzenie biznesów. Firmom z sektora MMSP jest wyjątkowo ciężko, lecz z drugiej strony rodzinny charakter firmy stanowi niesamowity atut, przewagę i siłę. W tym tkwi największa wartość. W obliczu trudnej sytuacji i prognoz na przyszłość zauważamy u naszych przedsiębiorców niesamowitą mobilizację i motywację do efektywnego działania oraz przetrwania zmian. – mówi Robert Rękas, Prezes Zarządu Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan.

[1] Badanie przeprowadzone w 2022 roku.
[2] Celem inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy jest promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz wspieranie przedsiębiorców w wyzwaniach z jakimi mierzą się na co dzień w prowadzeniu działalności.
Tags: Lewiatan
ShareTweet

Podobne artykuły

Sportowe marki wzmacniają ofertę Focus Mall Zielona Góra
Centra handlowe

Sportowe marki wzmacniają ofertę Focus Mall Zielona Góra

VRG nastawia się na dobre pierwsze półrocze
Centra handlowe

VRG nastawia się na dobre pierwsze półrocze

PRCH: W kwietniu obroty i odwiedzalność centrów handlowych były wyższe niż przed pandemią
Centra handlowe

PRCH: W kwietniu obroty i odwiedzalność centrów handlowych były wyższe niż przed pandemią

Triumph otworzył salon w CH Nowe Czyżyny
Centra handlowe

Triumph otworzył salon w CH Nowe Czyżyny

„Branża herbaty bąbelkowej jest obecnie bardzo dochodowym biznesem” – mówi Jakub Woźniczka, Crazy Bubble
Centra handlowe

„Branża herbaty bąbelkowej jest obecnie bardzo dochodowym biznesem” – mówi Jakub Woźniczka, Crazy Bubble

Galeria Chełm podsumowuje pierwsze dwa lata działalności
Centra handlowe

Galeria Chełm podsumowuje pierwsze dwa lata działalności

Następny artykuł
Pracownicy spółki Glosel posprzątali las, pracownicy w lesie z workami wypełnionymi śmieciami

Pracownicy spółki Glosel posprzątali las w Białymstoku

Najnowsze informacje

Sportowe marki wzmacniają ofertę Focus Mall Zielona Góra

VRG nastawia się na dobre pierwsze półrocze

PRCH: W kwietniu obroty i odwiedzalność centrów handlowych były wyższe niż przed pandemią

Triumph otworzył salon w CH Nowe Czyżyny

„Branża herbaty bąbelkowej jest obecnie bardzo dochodowym biznesem” – mówi Jakub Woźniczka, Crazy Bubble

Answear.com z przychodami o 44 proc. większymi rdr. w I kw. 2022 r.

REKLAMA
ekoBiznes - Nowy serwis informacyjny

Śledź nas na:

Retail Journal

Wydawcą serwisu jest Tree Media Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku, al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 6, 15-111. Nr NIP 5423437801, REGON 389496703, KRS 0000912533.

Informacje prawne

  • Regulamin Serwisu
  • Regulamin Konta
  • Regulamin Newslettera
  • Polityka Prywatności

Kategorie

  • Artykuł sponsorowany
  • Bez kategorii
  • Centra handlowe
  • E-commerce
  • Food
  • Franczyza
  • Najemcy
  • Newsy
  • Parki handlowe
  • Sylwetki
  • Wywiady
  • Kontakt

© 2021 retailjournal.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin konta
  • Regulamin newslettera
  • Regulamin serwisu
  • Strona główna
  • testowa

© 2021 retailjournal.pl

W ramach strony internetowej wykorzystywane są pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz w celach analitycznych. Szczegóły znajdują się w Polityce prywatności i plików cookies. Za pomocą plików cookies zbierane są informację, które stanowią bądź mogą stanowić dane osobowe. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Go to mobile version