Polska Rada Centrów Handlowych opublikowała wyniki odwiedzalności galerii w kwietniu 2022 r. Dane opracowywane są na podstawie wskaźnika Turnover Index. Według danych PRCH w kwietniu 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu była o 2,5% wyższa niż w kwietniu 2019 r. Wyższe były również obroty.
Obroty w centrach handlowych w marcu 2022 r. były wyższe o 1,1% niż w marcu 2019 r.
W podziale na kategorie najlepsze wyniki notowały żywność. Ponadto: wyposażenie domu z RTV i AGD oraz gastronomia. Ich obroty wzrosły odpowiednio o 56,7%, 19,3% i 18,2%, porównując do marca 2019 r.
PRCH publikuje wyniki odwiedzalności w kwietniu 2022 r.
Najlepsze wyniki osiągnęły największe centra handlowe (powyżej 60 tys. mkw. GLA). Ich obroty były wyższe o 5,9% niż w marcu 2019 r. Z kolei średniej wielkości centra handlowe (20–40 tys. mkw. GLA) miały obroty o 5,5% niższe.
Najnowsze dane o obrotach i odwiedzalności centrów handlowych w Polsce pokazują, że wyniki przebiły poziomy sprzed pandemii. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że Polacy w marcu bardzo chętnie robili zakupy stacjonarne. Zwłaszcza w dużych i największych centrach handlowych, gdzie obroty rosły najszybciej. Odwiedzalność, prezentowana w oparciu o Footfall Density Index, w kwietniu najszybciej rosła w dużych miastach. Np. Wrocławiu i Trójmieście. Wzrost obrotów na poziomie 1,1% i odwiedzalności o 2,5% w porównaniu do 2019 r., pokazuje, że umacnia się trend powrotu klientów do centrów handlowych. Najemcy osiągają natomiast coraz lepsze wyniki obrotowe – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Bardzo duży wzrost w kategorii żywność
Za wzrost obrotów w marcu odpowiadają zwiększone zakupy robione przez Polaków. W to zawierają się również zakupy dla ukraińskich uchodźców oraz bezpośrednio przez klientów z Ukrainy. Stąd bardzo wysoki, 56,7% wzrost obrotów w kategorii żywność.
Gastronomia zaliczyła wzrost o 18,2%. Zwiększona liczba klientów w centrach handlowych przełożyła się również na większą sprzedaż artykułów wyposażenia domu, RTV i AGD. Tutaj obroty wzrosły o 19,3%.
W kwietniowych wynikach odwiedzalności w centrach handlowych również widać obecność grupy dodatkowych konsumentów, pochodzących z Ukrainy. Ich wpływ na odwiedzalność jest widoczny zwłaszcza w tych miastach i regionach, gdzie koncentrują się uchodźcy. Dodatkowo Polacy goszczący czy wspierający Ukraińców, również robią częstsze zakupy.