LPP, jako pierwsza polska firma branży odzieżowej, przystępuje do światowej inicjatywy Science Based Targets. Inicjatywa wspiera sektor prywatny w działaniach na rzecz walki z globalnym ociepleniem. To jeden z elementów na drodze do wypracowania przez LPP strategii dekarbonizacji. Jej cele jeszcze w tym roku poddane zostaną weryfikacji według metodyki SBTi. Profesjonalna ocena naukowa strategii ma pomóc polskiej spółce w osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Czym jest SBTi?
Science Based Targets Initiative (SBTi) jest globalnym przedsięwzięciem powołanym w 2015 r. Jest to partnerstwo międzynarodowych organizacji działających na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Wśród nich są: Carbon Disclosure Project (CDP), United Nations Global Compact (UNGC), World Resources Institute (WRI) i WWF.
Przeczytaj także: Centrum dystrybucyjne LPP
SBTi ma na celu pomoc prywatnym przedsiębiorstwom w przechodzeniu na gospodarkę bezemisyjną. Partnerstwo wspiera ich w procesie opracowywania strategii dekarbonizacji. Proces musi być przy tym zgodny z założeniami Porozumienia Paryskiego. Wykorzystywane są w nim najnowsze osiągnięcia nauki o klimacie.
SBTi uwzględnia wytyczne dla konkretnych sektorów
SBTi zapewnia naukową metodologię wyznaczania i weryfikacji celów oraz sposobów redukcji emisji gazów cieplarnianych dla przedsiębiorstw różnych branż. Uwzględnia przy tym szczegółowe wytyczne dla konkretnych sektorów, w tym odzieżowego.
LPP to pierwsza firma z branży modowej, która dołączyła do SBTi
Na uczestnictwo w projekcie zdecydowało się ponad 3000 firm z 70 krajów, działających w 15 gałęziach gospodarki[1]. Dołączenie do tego grona LPP, jako pierwszej polskiej firmy z branży modowej, wpisuje się w dotychczasowe działania prośrodowiskowe spółki. Stanowi dla niej ważny krok na drodze do pełnej dekarbonizacji.
W LPP już od kilku lat prowadzimy szereg projektów w obszarze zrównoważonego rozwoju zgodnie z założeniami naszej strategii. Poprzez uczestnictwo w kolejnych partnerstwach sukcesywnie poszerzamy know-how w tej dziedzinie. Przystępując do SBTi podjęliśmy zobowiązanie do wypracowania celów redukcji emisji gazów cieplarnianych podlegających naukowej ocenie. Jest to pierwszy etap procesu, w którym przygotujemy długofalową strategię dekarbonizacji. Poddając ją weryfikacji według metodologii SBTi, chcemy obrać konkretne, ale i ambitne cele. Potwierdzone w naukowy sposób mają skutecznie doprowadzić LPP do neutralności klimatycznej w 2050 roku – wyjaśnia Dorota Jankowska-Tomków, dyrektor ds. zakupów i ESG w LPP.
LPP samodzielnie obliczyła ślad węglowy w trzech zakresach
Pierwszy krok w tym kierunku gdańska spółka wykonała już w 2021 roku samodzielnie obliczając ślad węglowy we wszystkich trzech zakresach. Firma zrobiła to zgodnie z wytycznymi GHG Protocol. LPP zdefiniowała jednocześnie obszar o największej emisyjności. Przypada on na zakres 3. Związany jest on z funkcjonowaniem łańcucha dostaw, czyli produkcją, dystrybucją, użytkowaniem oraz utylizacją odzieży.
LPP wskaże konkretne działania, które zamierza podjąć
W kolejnym etapie LPP wyznaczy ostateczne cele zmierzające do redukcji śladu węglowego swojej działalności. LPP wskaże konkretne działania wraz ze sposobami na ich realizację. Oszacuje także niezbędne koszty z nimi związane. Firma planuje zakończyć ten proces na przełomie czerwca i lipca. Wówczas strategia dekarbonizacji ma zostać przekazana do weryfikacji SBTi.
Analiza dokumentu będzie dotyczyć oceny zgodności przyjętych w nim celów z tym, co najnowsze badania klimatyczne uznają za niezbędne do osiągnięcia założeń Porozumienia Paryskiego. Najważniejsze to redukcja emisji zgodnie z ograniczeniem globalnego ocieplenia do 1,5°C w odniesieniu do czasów epoki przedindustrialnej.
Eksperci SBTi ocenią naszą strategię pod względem poprawności kalkulacji emisji GHG. Oceniają także zgodność z określonymi w ramach inicjatywy kryteriami. Jesteśmy przekonani, że poddając się temu procesowi mamy szansę na wdrażanie zaawansowanych rozwiązań dekarbonizacyjnych. Rozszerzymy tym samym działania na rzecz ograniczenia naszego wpływu na otoczenie i przyczynimy się do zwiększenia innowacyjności LPP. Mamy nadzieję, że nasza współpraca z SBTi stanie się zachętą do wdrażania nowoczesnych standardów klimatycznych dla innych firm – podsumowuje Dorota Jankowska-Tomków, dyrektor ds. zakupów i ESG w LPP.