„Niemal każdy z naszych najemców musi się mierzyć w tym roku ze stratami, jakie przyniosła pandemia. To sytuacja bez precedensu, która mocno uderzyła zarówno w dużych graczy, jak i marki budujące dopiero swoją pozycję. W najgorszej sytuacji są dziś przede wszystkim najemcy z segmentu gastronomii, rozrywki czy fitness” – mówi w wywiadzie dla Retail Journal Daniel Słuchocki, Head of Lease Gemini Holding, do którego należą centra Gemini Park w Tychach, Tarnowie i Bielsku-Białej.
Podczas pierwszego lockdownu, kiedy rozmawiałam z panem Rafałem Sonikiem, powiedział, że wraz z innymi wynajmującymi poświęcają po kilkanaście godzin dziennie, aby wypracować porozumienie w sprawie czynszów z najemcami. Jak wygląda kwestia czynszów po drugim lockdownie w Gemini Holding?
Daniel Słuchocki, Head of Lease Gemini Holding: Oczywiście znów usiedliśmy z naszymi partnerami biznesowymi do rozmów i staramy się znaleźć wyjście z tej trudnej sytuacji, w jakiej znalazła się cała branża retail. Do każdego z naszych najemców podchodzimy indywidualnie, analizujemy sytuację marki i jej segmentu, przyglądamy się uważnie wynikom z ostatnich miesięcy, ale także tym najnowszym. Na tej bazie próbujemy wypracować rozwiązanie, które chroni interesy obu stron, czyli zarówno najemcy, jak i wynajmującego.
Po zniesieniu obostrzeń klienci niestety nie do końca tłumnie do galerii handlowych. Ile czasu zajmie odrabianie strat związanych z kolejnym lockdownem?
To już nie jest odrabianie strat po jednym lockdownie, dziś musimy mierzyć się z dwoma lockckdonami, które jak się szacuje całej branży przyniosły straty rzędu blisko 20 mld zł. Oznacza to, że ze skutkami koronakrzysu mierzyć będziemy musieli się nie przez najbliższe miesiące, ale najpewniej przez najbliższe lata. Do tego nie wiadomo, co przyniosą kolejne miesiące. Oczywiście są branże, które łatwiej poradzą sobie ze skutkami lockdownów, ale np. już branża gastronomiczna, która wciąż wyłączona jest z działania, czy branża fitness, będzie miała więcej problemów do pokonania.
W jakiej sytuacji są dzisiaj najemcy w Gemini Holding? Ilu z nich może mieć problem z przetrwaniem kryzysu?
Niemal każdy z naszych najemców musi się mierzyć w tym roku ze stratami, jakie przyniosła pandemia. To sytuacja bez precedensu, która mocno uderzyła zarówno w dużych graczy, jak i marki budujące dopiero swoją pozycję. W najgorszej sytuacji są dziś przede wszystkim najemcy z segmentu gastronomii, rozrywki czy fitness. Branże te wymagają natychmiastowego, szerokiego i wielowymiarowego wsparcia ze strony rządu, w przeciwnym razie część może nie podźwignąć się z kryzysu. Widać to zwłaszcza po kondycji, w jakiej są dziś restauracje i kawiarnie. Lokale te już drugi miesiąc działają prowadząc sprzedaż wyłącznie na wynos, co nie pokrywa nawet kosztów. Potrzebne jest także doprecyzowanie zapisów tarczy antykryzysowej, bo są najemcy, którzy z rządowej pomocy nie mogą skorzystać.
Z jakimi problemami mierzą się dzisiaj wynajmujący?
Jednym z większych jest utrzymanie płynności, regulacja bieżących zobowiązań, w tym wypłat dla pracowników. Do tego nakładają się problemy związane z rządową tarczą. Chociaż ta wiele obiecuje. to nie do każdego ta pomoc trafia po równo. Nie każdy także może z tej pomocy skorzystać, bo przepisy są niedoprecyzowane i np. wykluczają z pomocy sklepy działające na niewielkim metrażu. Wyzwaniem jest także odbudowa footfallu. Ten po pierwszy lockdownie wracał do zadowalającego poziomu, jednak listopadowe ograniczenia zburzyły pozytywny trend, przez co znów wróciliśmy do punktu wyjścia. Dużym wyzwaniem jest także konkurencja ze strony internetu. Ten rok, jak żaden inny w przeszłości, przyniósł znaczący wzrost roli sklepów internetowych, zabierając część klientów sklepom stacjonarnym.
Uczestnicy rynku retail podkreślają, jak ważne jest dzisiaj robienie przez klientów przemyślanych zakupów, troszcząc się przy tym o wspólne bezpieczeństwo. Jakie działania podejmują Państwo, w tak wymagających warunkach, aby osiągnąć satysfakcjonującą sprzedaż?
Kluczowe jest respektowanie najwyższego reżimu sanitarnego. Klient musi mieć zagwarantowane komfortowe i bezpieczne warunku do kupowania. To wymaga wysiłku, zarówno po stronie zarządców i właścicieli galerii, jak i najemców. W Gemini Park oczywiście wdrożyliśmy wszystkie rządowe zalecenia, a nawet poszliśmy o kilka kroków do przodu, wdrażając własne procedury, które jeszcze bardziej zaostrzają reżim. Te dodatkowe procedury dotyczą m.in. czystości, dezynfekcji czy kontroli przestrzegania zasady DDM przez klientów. We wszystkich 3 centrach prowadzimy także intensywne akcje informacyjne, na każdym kroku przypominając klientom o panujących obostrzeniach. Staramy się przy tym jednak edukować. Jesteśmy także otwarci na współpracę ze służbami.
Rozmawiała Urszula Szewczyk.