Retail Journal
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • NEWSY
  • Wywiady
  • Centra handlowe
  • Parki handlowe
  • E-commerce
  • Franczyza
  • Food
  • Kontakt
  • NEWSY
  • Wywiady
  • Centra handlowe
  • Parki handlowe
  • E-commerce
  • Franczyza
  • Food
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Retail Journal
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

Savills: Sklepy spożywcze wśród najbardziej atrakcyjnych aktywów inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych

przez Urszula Szewczyk
24 września 2021
w Newsy
0
marek_paczuski_svills_retil_journal

marek_paczuski_svills_retil_journal

Według międzynarodowej firmy doradczej Savills, sklepy spożywcze dołączają do grona najbardziej pożądanych aktywów inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych. W ubiegłym roku udział transakcji inwestycyjnych w segmencie supermarketów, hipermarketów i dyskontów spożywczych w całkowitym wolumenie inwestycji na europejskim rynku nieruchomości handlowych osiągnął rekordowy poziom 21% w porównaniu ze średnią pięcioletnią wynoszącą 7%.

Pomimo spowolnienia tempa wzrostu sprzedaży detalicznej w Europie z 3,9% w 2019 roku do 1,7% w 2020 roku, wartość sprzedaży produktów spożywczych wzrosła o 7,5% i w najbliższych pięciu latach będzie rosła o 2,2% rocznie.

Podobne artykuły

Jula otwiera kolejny sklep. Który to punkt sieci?

LPP znów zwiększa pomoc na rzecz Ukrainy

Big Star otwiera salon w Galerii Wiślanka

Under Armour dołącza do najemców Atrium Promenada       

Pepco w Nowych Bielawach przeszło metamorfozę

W ubiegłym roku największym rynkiem pod względem inwestycji w segmencie nieruchomości handlowych przeznaczonych dla sektora spożywczego były Niemcy, gdzie wartość transakcji wyniosła 3,1 mld euro. Na kolejnych miejscach znalazły się Wielka Brytania i Hiszpania, gdzie inwestorzy zainwestowali odpowiednio 1,7 mld euro oraz 675 mln euro. Największe wzrosty w porównaniu ze średnią pięcioletnią odnotowano w Niemczech (217%) i Hiszpanii (145%). Jak podaje Savills, konkurencja wśród inwestorów przyczyniła się do kompresji stóp kapitalizacji, które dla najbardziej atrakcyjnych supermarketów w Europie obniżyły się z 5,7% do 5,4% w pierwszym kwartale 2021 roku.

Ze względu na swój defensywny charakter i odporność operacyjną sektor spożywczy będzie przyciągał kolejnych inwestorów. Na rynku mogą co prawda pojawić się produkty inwestycyjne w formie sprzedaży i najmu zwrotnego, ale ogólna podaż może być niewystarczająca w stosunku do popytu. Przewidujemy, że stopy kapitalizacji dla najlepszych aktywów ulegną dalszej kompresji w tym roku, czemu towarzyszyć będzie jeszcze ostrzejsza licytacja wśród inwestorów – mówi George Coleman, Associate, dział doradztwa inwestycyjnego w regionie EMEA, Savills.

Według danych firmy Forrester, tempo wzrostu sektora spożywczego w kanale online w Europie Zachodniej przyspieszyło z 19,5% w 2019 roku do 56,1% w roku 2020. Udział sprzedaży żywności i napojów przez internet wzrósł średnio z 3,4% do 5,3% w skali całego regionu i według prognoz może osiągnąć poziom 12,6% w roku 2025.

W odróżnieniu od dużej części handlu detalicznego, zamówienia internetowe artykułów spożywczych są zazwyczaj realizowane przez same sklepy, co sprawia, że prawdziwa wartość sklepu jest znacznie większa, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. W czasie pandemii duże sieci spożywcze były w stanie sprostać gwałtownemu wzrostowi popytu w kanale online jedynie dzięki swoim sieciom sklepów. W trakcie pandemii również duże firmy działające wyłącznie w internecie odnotowały wzrost. Pojawiły się też nowe rodzaje e-sklepów spożywczych, które wyróżniają się rodzajem oferowanych produktów i usług oraz metodą realizacji dostaw lub sposobem składania zamówień. Firmy te nie potrzebują sklepów fizycznych, ale muszą zapewniać niemal natychmiastowe dostawy, stąd niemal niezbędne jest dla nich oparcie swojej logistyki o sieć magazynów miejskich – mówi Eri Mitsostergiou, dyrektor w dziale badań rynków europejskich w Savills.

„Również w Polsce obserwujemy rosnące zainteresowanie inwestorów nieruchomościami handlowymi dedykowanymi sektorowi spożywczemu. W ostatnim czasie byliśmy świadkami zmian właścicielskich powstałych w wyniku wycofywania się z naszego rynku sieci Tesco, ale niezależnie od tych transakcji tego rodzaju nieruchomości to zdecydowanie najbardziej pożądana obecnie klasa obiektów w segmencie handlowym, zwłaszcza wobec ograniczeń w funkcjonowaniu galerii i relatywnie atrakcyjnych stóp zwrotu. Inwestorzy instytucjonalni jak również prywatni poszukują zarówno dużych wolnostojących hipermarketów i dyskontów spożywczych, jak i mniejszych sklepów typu convenience. Wiemy o kilku toczących się transakcjach w tym segmencie, w tym o jednej portfelowej o wartości blisko 100 mln euro. Przesunięcie się sentymentu inwestorów w kierunku tego rodzaju aktywów sprawia, że wyzwaniem staje się powoli ich ograniczona dostępność”  – Marek Paczuski, dyrektor w dziale doradztwa inwestycyjnego, Savills.

Tags: retailretail journalSavills
ShareTweet

Podobne artykuły

Jula otwiera kolejny sklep. Który to punkt sieci?
Newsy

Jula otwiera kolejny sklep. Który to punkt sieci?

Paczki LPP dla Ukrainy
Newsy

LPP znów zwiększa pomoc na rzecz Ukrainy

budynek Galeria WIślanka
Centra handlowe

Big Star otwiera salon w Galerii Wiślanka

Galeria Atrium Promenda
Centra handlowe

Under Armour dołącza do najemców Atrium Promenada       

galeria Nowe Bielawy
Centra handlowe

Pepco w Nowych Bielawach przeszło metamorfozę

Galeria Bemowo
Centra handlowe

1 kwietnia odbędą się darmowe badania mammograficzne w Galerii Bemowo

Następny artykuł
EPP_Galeria_Veneda_tatuum_retail_journal

Salon Tatuum wśród najemców Centrum Handlowego Auchan Mikołów

Najnowsze informacje

Jak założyć sklep internetowy? Poznaj 10 praktycznych kroków

Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego? Te elementy uwzględnij w kosztorysie

Handel omnichannel – czym jest i jakie są najczęstsze błędy przy wprowadzaniu tej strategii?

Czy sąd może zmienić zawartą umowę z uwagi na inflację?

Spółka nieruchomościowa – czy aby na pewno wiemy, kto i co musi raportować?

Nadchodzą zmiany w opłacie reprograficznej – jak wpłyną na obrót elektroniką?

REKLAMA
ekoBiznes - Nowy serwis informacyjny

Śledź nas na:

Retail Journal

Wydawcą serwisu jest Tree Media Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku, al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 6, 15-111. Nr NIP 5423437801, REGON 389496703, KRS 0000912533.

Informacje prawne

  • Regulamin Serwisu
  • Regulamin Konta
  • Regulamin Newslettera
  • Polityka Prywatności

Kategorie

  • Artykuł sponsorowany
  • Bez kategorii
  • Centra handlowe
  • E-commerce
  • Food
  • Franczyza
  • Najemcy
  • Newsy
  • Parki handlowe
  • Sylwetki
  • Wywiady
  • Kontakt

© 2021 retailjournal.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin konta
  • Regulamin newslettera
  • Regulamin serwisu
  • Strona główna
  • testowa

© 2021 retailjournal.pl

W ramach strony internetowej wykorzystywane są pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz w celach analitycznych. Szczegóły znajdują się w Polityce prywatności i plików cookies. Za pomocą plików cookies zbierane są informację, które stanowią bądź mogą stanowić dane osobowe. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Go to mobile version