Skonsolidowana sprzedaż w tym okresie wyniosła 12,36 mld zł i była o 2 proc. wyższa niż w analogicznym okresie zeszłego roku.
Grupa Eurocash podsumowuje pierwsze półrocze 2021 roku. Skonsolidowana sprzedaż wyniosła w tym okresie 12,36 mld zł i była o 2 proc. wyższa niż w pierwszym półroczu 2020 roku. W samym drugim kwartale tego roku skonsolidowana sprzedaż wyniosła 6,55 mld zł, co oznacza wzrost o 5,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku. Eurocash podkreśla w komunikacie prasowym, że pozytywny wpływ na wzrst sprzedaży Grupy miał format Eurocash Serwis oraz odbicie w formatach Eurocash Dystrybucja i Gastronomia, a także segment Projekty, dzięki pełnej konsolidacji i ekspansji Frisco.
Z kolei skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) w pierwszym półroczu tego roku wyniosła 202,6 mln zł wobec 336,6 mln zł przed rokiem. Spadek jest efektem gorszych rezultatów osiąganych przez sklepy Delikatesy Centrum oraz odpis w kwocie 80 mln zł dokonany w drugim kwartale br. związany z planowanym zamknięciem 59 własnych placówek.
Wzrost w segmencie hurtowym
Eurocash podaje, że w segmencie hurtowym w pierwszym półroczu tego roku odnotowano wzrost wyniku EBITDA o 5,1 proc. rok do roku do 288,2 mln zł przy wzroście sprzedaży o 0,3 proc. rok do roku do 9,04 mld zł.
Sprzedaż żywności w małych i średnich sklepach, do którego agencje badawcze zaliczają niezależnych detalistów, stanowiących główną grupę klientów Grupy Eurocash, w pierwszym półroczu tego roku spadła o 1,2 proc. w porównaniu z pierwszą połową ubiegłego roku. My najmocniej spadek sprzedaży odczuliśmy w hurtowniach Cash&Carry, głównie z powodu znacznie niższego rok do roku popytu na alkohol. Dobre wyniki sprzedaży zanotowaliśmy natomiast w formacie Eurocash Dystrybucja, a w drugim kwartale obserwowaliśmy także wyraźne odbicie w formacie Eurocash Gastronomia, w związku z otwarciem lokali gastronomicznych, przed rokiem zamkniętych z powodu pandemii. Silny wzrost sprzedaży kontynuował także format Eurocash Serwis, odpowiadający za dystrybucję wyrobów tytoniowych i produktów impulsowych – podkreśla cytowany w komunikacie Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Wzrost rentowności w segmencie hurtowym jest efektem m.in. postępującej cyfryzacji, w tym rosnącej sprzedaży za pośrednictwem platformy eurocash.pl.
Na koniec pierwszego półrocza tego roku organizowana przez Eurocash sieć ABC liczyła 9 234 sklepy, o 270 więcej niż przed rokiem. Z kolei liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama (PSD) wynosiła natomiast łącznie 5 449 placówek, co oznacza przyrost o 282 sklepy rok do roku.
Z komunikatu Eurocash dowiadujemy się również, że sprzedaż zewnętrzna realizowana przez Grupę w segmencie detalicznym w pierwszej połowie tego roku nieznacznie przekroczyła 3 mld zł, co oznacza wzrost o 1,5 proc. rok do roku. Wynik EBITDA tego segmentu wyniósł -5,4 mln zł wobec +81,7 mln zł rok wcześniej.
Saloniki prasowe Inmedio z wyższą sprzedażą
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, wyniki drugiego kwartału i całego półrocza tego roku zostały obciążone odpisem w kwocie 80 mln zł, który zdecydowaliśmy się utworzyć w związku z planowanym zamknięciem 59 sklepów własnych prowadzonych w sieci Delikatesy Centrum. Chodzi o placówki, które najsłabiej radziły sobie na rynku i w których podjęte działania naprawcze nie rokowały trwałą poprawą rezultatów. Naszym celem jest budowa największej sieci małych supermarketów w Polsce w oparciu o rentowne i dobrze prosperujące placówki handlowe. Pod względem efektywności, pozostałe sklepy własne także ustępują placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców. Będziemy więc dążyć do tego, by równały w górę, co powinno przełożyć się na poprawę rentowności segmentu detalicznego, począwszy od przyszłego roku – zapowiada Jacek Owczarek.
Rozwijana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec czerwca br. liczyła 1584 sklepy (w tym 1545 funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum) – 966 z nich to sklepy franczyzowe, a 618 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture. Segment detaliczny Grupy Eurocash obejmuje też 428 saloników prasowych Inmedio. Ich sprzedaż w pierwszym półroczu br. wyniosła 225,8 mln zł i była o 23,3 proc. wyższa niż rok wcześniej.
O Grupie Eurocash
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji.
Grupa Eurocash to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.