Choć Polacy korzystają w tym roku z usług realizowanych przez internet częściej niż przed rokiem, ich chęć do kontynuowania zdalnych aktywności nie jest już tak duża jak w 2020 roku – wynika z badania „Finanse i zwyczaje finansowe Polaków w czasie pandemii” przeprowadzonego przez agencję badawczą Satisface dla Blue Media.
Agencja badawcze Satisface przeprowadziła dla Blue Media badanie „Finanse i zwyczaje finansowe Polaków w czasie pandemii”. Wynika z niego, że Polacy częściej niż w zeszłym roku korzystają z usług realizowanych przez internet.
Częściej niż w 2020 roku podpisujemy elektronicznie dokumenty (26 proc. czyniło to w tym roku, zaś 24 proc. w zeszłym roku).
Znacznie częściej niż w zeszłym roku korzystamy także z medycy zdalnej (rok temu korzystało 14 proc. respondentów, podczas gdy w tym roku 19 proc), a także ze zdalnego podpisywania umów np. z dostawcą mediów (17 proc. rok temu, obecnie 19 proc.) i zdalnej edukacji (w e-lekcjach realizowanych przez szkołę wzięło udział 19 proc. respondentów, o 2 proc. więcej niż rok temu).
Nieznacznie – z 25 do 24 proc. – zmniejszył się w tym roku odsetek osób, które zetknęły się z pracą zdalną. Twórcy badania zwracają uwagę, iż tendencja spadkowa może się utrzymać, gdyż zakłady pracy ponownie otwierają biura. Pandemia unaoczniła jednak wielu pracodawcom, że duża część obowiązków może być wykonywana bez konieczności stawiania się w konkretnym miejscu.
Spada entuzjazm wobec zdalnych aktywności
Choć powyższe dane pokazują, że Polacy chętnie podejmują zdalne aktywności, to entuzjazm do ich kontynuowania w porównaniu z 2020 rokiem zmalał. Zamiar dalszego elektronicznego podpisywania dokumentów deklaruje 33 proc. badanych, podczas gdy rok temu było to 38 proc. Z kolei zdalne podpisywanie umów planuje 29 proc. respondentów, o 4 proc. mniej niż w 2020 roku. Ogromny spadek, bo aż o 11 proc. (z 35 do 24 proc.) dotyczy zamiaru korzystania z medycyny zdalnej.
– Wydaje się, że w powszechnym przeświadczeniu pandemia się kończy lub wręcz się skończyła, w związku z czym nasze życie codzienne będzie powoli wracało do normy sprzed 2020 roku – komentuje Krystian Wesołowski, ekspert Blue Media.
– Specjaliści zwracają jednak uwagę na możliwość wystąpienia kolejnych fal COVID-19 w przyszłości, być może nawet jeszcze w tym roku. Zatem niezależnie od zamiarów Polaków wynikających z ich wygody czy wcześniejszych przyzwyczajeń, kwestia konieczności korzystania z usług zdalnych – również tych medycznych – wydaje się być otwarta – dodaje.