O sprzedaży przez internet, obchodach jubileuszu firmy i planach na przyszłość opowiada w rozmowie z Retail Journal Karolina Pietz-Drapińska, dyrektor marketingu i PR Grupy Komputronik.
Julia Szypulska: W tym roku obchodzą państwo swoje 25. urodziny. Jakie działania dla klientów realizujecie w związku ze swoim jubileuszem?
Karolina Pietz-Drapińska, dyrektor marketingu i PR Grupy Komputronik: Komputronik to jedna z najbardziej stabilnych i doświadczonych marek w branży, która w tym roku świętuje swoje 25. urodziny. Z tej okazji przygotowaliśmy szereg działań komunikacyjnych, odświeżyliśmy swoje layouty graficzne oraz obniżyliśmy ceny wybranych produktów aż o 80 proc.
Sprzedaż zarówno stacjonarnie, jak i w internecie
Jakie były najbardziej przełomowe momenty w Państwa firmie od początku jej działalności?
Przełomowych momentów było wiele. Do takich na pewno można zaliczyć uruchomienie sklepu internetowego w 1998 r, który do dziś pozostaje najdłużej działającym e-commercem w Polsce. Kolejnym kluczowym momentem był debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych, na której pozostajemy do dziś. Przez 25 lat odnotowaliśmy wiele sukcesów, które chcemy dalej osiągać.
Jaką część sprzedaży Komputronika stanowi dzisiaj sprzedaż internetowa? Ile jest sklepów stacjonarnych sieci?
Nasza strategia omnichannel opiera się zarówno na sprzedaży online, jak i tradycyjnymi kanałami. Sieć sprzedaży liczy blisko 100 sklepów stacjonarnych w całym kraju. W ostatnich tygodniach otworzyliśmy w Warszawie salon po remodelingu. Nowy format salonów jest bardziej nowoczesny. Klienci znajdą w nim wyraźnie wyeksponowane strefy z najpopularniejszym sprzętem – laptopy, smartfony i komputery stacjonarne z dedykowaną strefą gamingową. Odwiedzający nowy sklep mogą skorzystać także z osobnej strefy smart home, a także stanowiska usługowego, w ramach którego klienci mogą skorzystać ze specjalistycznych usług na miejscu w salonie.
Jak buduje się customer experience w sklepie internetowym, aby odpowiadał klientom z różnych grup wiekowych?
Nieustannie dostosowujemy się do zmieniających się potrzeb klientów. Regularnie wprowadzamy nowe funkcjonalności, które ułatwiają robienie zakupów. Ważnym aspektem jest rozwój mobilnej wersji sklepu, ponieważ rośnie liczba użytkowników robiących zakupy przez telefon lub tablet.
Systematycznie wprowadzamy także nowości skierowane do młodszych odbiorców, ale nie zapominamy też o naszych stałych, wieloletnich klientach, którzy cenią nas przede wszystkim za jakość i profesjonalną obsługę.
Pandemia przyniosła większy ruch na stronie
Czy i jak na Państwa działalność wpłynęła pandemia?
Pandemia miała ogromny wpływ na całą branżę. Zakłóciła łańcuch dostaw, przez co wiele produktów było niedostępnych. Z drugiej strony w ostatnich miesiącach bardzo rozwinęła się sprzedaż internetowa, która była jedyną możliwością robienia zakupów. W wybranych kategoriach notowaliśmy kilkuset procentowe wzrosty ruchu na stronie, wyraźnie zwiększyła się także sprzedaż laptopów, monitorów, kamer internetowych i słuchawek – sprzętu niezbędnego do efektywnej pracy i nauki zdalnej.
Jakie macie plany na przyszłość?
Chcemy dalej się rozwijać i umacniać swoją pozycję na rynku. Na pewno będziemy wprowadzać kolejne innowacyjne usługi, które są naszym wyróżnikiem. Z naszego doświadczenia wynika, że klienci nie chcą już kupować samego produktu – oczekują dodatkowych świadczeń, takich jak rozszerzona gwarancja, konfiguracja sprzętu, itp.
W najbliższych miesiącach będziemy chcieli także wzmocnić naszą aktywność marketingową, zwłaszcza wśród millenialsów, którzy tak jak my, mają po 25 lat.