Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Checkpoint Systems[1], coraz więcej sklepów detalicznych traci potencjalne przychody przez wardrobing. Nieuczciwi klienci zwracają produkty po ich użyciu.
Firma Checkpoimt Systems opublikowała artykuł przeglądowy[2] o wpływie nieuczciwych zwrotów na zyski sklepów oraz dostępnych środkach przeciwdziałających temu procederowi.
Jeden na pięciu milenialsów uprawia wardrobing
Z opublikowanego raportu wynika, że aż 85 proc. handlowców detalicznych stwierdziło, że ma do czynienia z wardrobingiem. Nieuczciwe zwroty wpływają w „dużym” lub „bardzo dużym” stopniu na ich działalność[3]. Ponadto, odbierają co najmniej 13 proc. rocznych zysków z handlu internetowego. To alarmujące dane.
Przykładowo, badania wykazały, że 13 proc. konsumentów w Wielkiej Brytanii kupuje odzież z zamiarem jej jednokrotnego użycia[4], a następnie oddania w zamian za zwrot zapłaconej ceny. Wśród milenialsów, tj. osób w wieku 25-34 lat, wskaźnik ten jest jeszcze wyższy. Co piąty przedstawiciel tej grupy otwarcie przyznaje się do nieuczciwego zwrotu towarów.
Przeczytaj także: Jak Polacy kupują przez internet?
Jakie są tego przyczyny? Handlowcy podejrzewają, że dużą rolę odgrywają media społecznościowe. Młodzież stosuje wardrobing w celu chwalenia się nowymi zakupami w Internecie. 9 proc. przyznaje, że zrobiło sobie zdjęcie w nowym stroju, aby zamieścić je w mediach społecznościowych lub na vlogu, a następnie zwrócić ubranie do sklepu[5].
Wardrobing – jak z nim walczyć?
Rosnąca popularność wardrobingu staje się dla sprzedaży online jednym z największych problemów. Dostępna jest jednak prosta metoda, która może temu zaradzić.
Przykładem rozwiązania nowej generacji jest nowoczesna etykieta R-Turn Tag. Przeciwdziała ono wardrobingowi w sposób, który nie odstrasza uczciwych klientów. Na odzieży umieszczany jest w widocznym miejscu tag. Umożliwia on komfortowe przymierzenie odzieży w domu. Nie nadaje się on jednak do użytkowania i późniejszego oddania towaru w celu odzyskania pełnej ceny. Każda firma może umieścić na tym znaczniku własną markę, logo, kolory i dowolnie dobrane komunikaty. Tag jest samodzielnie usuwany przez klienta po podjęciu decyzji o zachowaniu zakupu.
Przeczytaj także: Second hand w internecie
Temat wardrobingu pojawia się coraz częściej w naszych rozmowach z branżą e-commerce. Badanie pokazało, jak duża jest skala tego zjawiska. Istnieją jednak proste środki, za pomocą których sklepy mogą znacznie ograniczyć liczbę nieuczciwych zwrotów i zakomunikować, że nie pozwolą się łatwo oszukać – komentuje Ewa Pytkowska, szefowa Checkpoint Systems w Polsce.
Znacznik ma odstraszać amatorów Wardrobingu
Znacznik R-Turn można przymocować do odzieży w dowolnym miejscu, również na szwie. Powinien on wizualnie odstraszać amatorów wardrobingu i być przy tym być łatwy w użyciu – zarówno dla klientów, jak i handlowców. Klienci mogą bezpiecznie usunąć znacznik w domu – wystarczy go przekręcić. Innowacyjny mechanizm blokujący chroni bowiem nabywców przed kontaktem ze szpilką.
Handlowcy powinni sobie uświadomić, że wardrobing jest poważnym problemem, co potwierdziło to badanie. Powinni też znaleźć rozwiązania, dzięki którym ich towary będą chronione i dostępne dla uczciwych konsumentów stanowiących większość. Takimi rozwiązaniami są znaczniki, np. R-Turn Tag czy SharkTag firmy Checkpoint. Warto wprowadzić regułę przyjmowania zwrotów tylko wtedy, gdy na odzieży wciąż znajduje się taki znacznik lub inne podobne urządzenie wraz z załączoną instrukcją. Ograniczy to do minimum nieuczciwe zwroty bez niekorzystnego wpływu na doświadczenia uczciwych klientów – dodaje Ewa Pytkowska.
O Checkpoint Systems
Firma Checkpoint, będąca częścią CCL Industries, jest jedynym dostawcą zintegrowanych rozwiązań RF/RFID dla sprzedawców. Checkpoint dostarcza inteligentne rozwiązania, gwarantując przejrzystość i wydajność środowiska handlowego w dowolnym miejscu i czasie. Dzięki unikalnej ofercie oprogramowania, sprzętu, etykiet, tagów i połączonych rozwiązań chmurowych Checkpoint optymalizuje operacje dzięki danym na temat łańcucha dostaw i sklepów dostarczanym w czasie rzeczywistym.
[1] https://checkpointsystems.com/pl/reports/eradicate-wardrobing-with-checkpoint/
[2] j.w.
[3]https://theloadstar.com/retailers-hit-for-added-transport-costs-as-wardrobing-becomes-the-fashion/
[4]https://edelivery.net/2019/01/fashion-retailers-fail-prioritise-returns-strategy-despite-losing-money-wardrobing/
[5]https://internetretailing.net/industry/industry/asos-leads-the-way-in-ending-wardrobing-trend-that-costs-retail-60bn-a-year-19443