W 2022 r. marketplace Arena.pl, zgodnie z zapowiedziami firmy, na zadebiutować na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych. Jest to efekt intensywnego rozwoju spółki. Jaki był miniony rok dla Arena.pl, jaki wpływ na polską branże ecommerce miało wejście Amazona, jak Arena buduje swoją przewagę konkurencyjną oraz na czym firma będzie skupiała się w 2022 r.? O tym, w wywiadzie dla RetailJournal.pl opowiada Maria Bogajewska, Prezes zarządu Arena.pl.
Urszula Szewczyk: Które wydarzenia w 2021 r. były najważniejsze dla marketplace’u Arena.pl?
Maria Bogajewska, Prezes zarządu Arena.pl: Wiele się działo w minionym roku w Arenie. Jeśli jednak mam wymienić tylko najważniejsze wydarzenia, to na pewno możemy do nich zaliczyć nową wersję karty produktu i koszyka. Oznacza to, że udostępniliśmy dla użytkowników nowe funkcje w połączeniu z odświeżonym designem, co mocno poprawiło konwersję i w efekcie ograniczyło występowanie tzw. „porzuconych koszyków”. Kolejnym ważnym punktem w rozwoju było wprowadzenie płatności odroczonych. Dzisiaj widzimy jak popularna jest to metoda płatności i jak mocną marką jest samo PayPo. Następnym kamieniem milowym dla Areny była decyzja o przeniesieniu notowań spółki na rynek główny GPW.
Będzie to niewątpliwie kluczowy moment w działalności Państwa spółki. Jak podsumuje Pani miniony rok pod względem wyników sprzedaży, a także liczby zarejestrowanych na platformie sprzedawców?
Miniony rok był dla Areny bardzo owocny. Nawiązaliśmy wiele ważnych partnerstw, dzięki czemu platforma mocno się rozwinęła. Zaufali nam także akcjonariusze, co widać po kursie spółki. Z punktu widzenia celów, które postawiliśmy przed sobą jako organizacja, możemy zaliczyć ten rok do udanych. Udało nam się znacząco zwiększyć transakcyjność, a co za tym idzie, również obroty. Większość podjętych przez nas działań i projektów, skupiała się na poprawie doświadczenia kupującego. Rok 2022 będzie z kolei czasem skupienia na maksymalnym wsparciu sprzedawców. Zależy nam na tym, aby maksymalnie uprościć onboarding. Zamierzamy zabiegać o sprzedających głównie konkurencyjną ofertą, ale także nowym panelem sprzedawcy, integracjami, które usprawnią główne procesy. Mamy nadzieję, że uda nam się zrealizować te cele w pierwszej połowie 2022 r.
Czy w Pani odczuciu wejście Amazona na polski rynek zachwiało pozycją naszych rodzimych ecommerce’owych platform sprzedaży, a także marketplace’ów?
Dla branży było to na pewno ważne wydarzenie i zdecydowanie musimy docenić skalę i możliwości tego podmiotu.
Na ten moment jednak, gdy emocje już opadły, wszystko wskazuje na to, że Amazon ma do odrobienia kilka lekcji.
Dywersyfikacja rynku e-commerce jest dobrym i bardzo potrzebnym zjawiskiem, ale nie zapowiada się, aby na podium miały nastąpić zmiany. Ciężko jest określić, z czego to wynika. Nie zaobserwowaliśmy jednak wzmożonej aktywności Amazona kierowanej do polskich konsumentów, tak jak przewidywaliśmy. Z zaciekawieniem obserwuję więc kolejne kroki giganta, być może nowy rok przyniesie nam także nowe otwarcie.
Na rynku marketplace’ów i internetowych platform sprzedaży działa dzisiaj bardzo wiele podmiotów. Na czym opierają Państwo swoją przewagę konkurencyjną?
Myślę, że nie możemy powiedzieć, że podmiotów w branży e-commerce jest bardzo dużo – owszem, jest ich sporo, ale biorąc pod uwagę wielkość rynku, miejsca powinno wystarczyć dla wszystkich.
Na naszą przewagę składa się kilka elementów. Przede wszystkim, jest to doświadczenie zakupowe. Młode pokolenia, millenialsi, generacja X, Z itp. wręcz oczekują, że zakupy online będą szybkie i intuicyjne, a dostawa darmowa i sprawnie zrealizowana. Na tym się skupiamy, to jest wspólny kierunek, w którym podąża cały rynek.
Kolejnym punktem jest użyteczność platformy i jej wygląd. Kładziemy nacisk na maksymalne wyeksponowanie produktów, ich opisów i zdjęć. Walczymy też o to, aby pozostać najkorzystniejszym finansowo marketplace dla sprzedawców. Nieustannie obserwujemy, jak wszystkie wiodące podmioty podnoszą prowizje. My wciąż utrzymujemy je na poziomie z maja 2021 roku.
A przechodząc do aktualnych działań – jakie mają Państwo plany rozwoju na ten rok? Wspominała Pani o silnym wsparciu sprzedawców.
Tak, w 2022 roku stawiamy na nowe funkcjonalności w panelu dla sprzedawców. Chcemy też zbudować bazę użytkowników i wykorzystać potencjał, jaki dają nam kanały własne. Komunikacja jest bardzo ważnym elementem wizerunku spółki. W tym roku ukończmy także wdrażanie odświeżonych sekcji strony, gdzie poza kartą produktu i koszykiem pojawią się także strona główna, listingi i zaawansowana wyszukiwarka. Pracujemy też nad uruchomieniem projektu związanego z machine learningiem, ale nie chciałabym jeszcze zdradzać szczegółów tego projektu. Jeśli chodzi o wydarzenia strategiczne, to nawiązaliśmy współpracę z DM INC, który będzie wspierał nas w procesie przeniesienia notowań na Rynek Główny Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Czeka nas więc bardzo pracowity rok.