„Rok 2021 był czasem pełnym wyzwań, ale i rozwoju. Spółka osiąga satysfakcjonujące wyniki. W pierwszych trzech kwartałach 2021 roku sprzedaż w eobuwie.pl wzrosła o ponad 50 proc. rdr do 2,06 mld zł, w Modivo ponad 100 proc. do 312,1 mln zł. Stale się rozwijamy i mamy apetyt na więcej” – mówi w wywiadzie dla Retail Journal Szymon Bujalski, Członek Rady Nadzorczej eobuwie.pl S.A.
Zmiana nazwy eobuwie.pl na MODIVO to wisienka na torcie intensywnego rozwoju Państwa firmy, zapowiadająca dalszą dynamiczną ekspansję. Co wpłynęło na podjęcie decyzji właśnie o zmianie nazwy?
Szymon Bujalski, Członek Rady Nadzorczej eobuwie.pl S.A.: Zgodnie z zapowiedziami spółka w swojej perspektywie ma debiut giełdowy. To niezwykle ważne wydarzenie w kontekście rozwoju biznesu i ekspansji międzynarodowej. Chcemy jak najlepiej się do tego przygotować. Realizację tych planów wspierać będzie chwytliwa i łatwa do wypowiedzenia w każdym kraju nazwa. MODIVO to dziś ciesząca się rosnącą popularnością platforma e-commerce z modą premium, która działa już na 13 europejskich rynkach. Jej ogromny potencjał wzrostu w strategicznym dla nas obszarze fashiontech wspiera nasz przekaz i wizję rozwoju. Zmiana na bardziej uniwersalną, międzynarodową nazwę ma również charakter praktyczny, a po zakończeniu procesu będzie wykorzystywana w relacjach z branżą i partnerami zagranicznymi. Co ważne, dla naszych klientów nic się nie zmieni, nadal będą oni mogli robić zakupy na odpowiednich platformach eobuwie.pl i MODIVO w poszczególnych krajach.
Jaki był miniony rok dla Państwa spółki pod względem przychodów i zysków?
Rok 2021 był czasem pełnym wyzwań, ale i rozwoju. Spółka osiąga satysfakcjonujące wyniki. W pierwszych trzech kwartałach 2021 roku sprzedaż w eobuwie.pl wzrosła o ponad 50 proc. rdr do 2,06 mld zł, w Modivo ponad 100 proc. do 312,1 mln zł.
Stale się rozwijamy i mamy apetyt na więcej. Przed nami bez wątpienia kolejny wymagający rok, pełen ambitnych planów i pomysłów, które doprowadzą nas do realizacji celów strategicznych. Przede wszystkim zależy nam na dalszym umacnianiu pozycji eobuwie.pl jako lidera sprzedaży internetowej obuwia i akcesoriów na terenie CEE oraz na rozwijaniu biznesu na rynkach zagranicznych. Chcemy więc kontynuować rozwój nowoczesnych rozwiązań i technologii, które pozytywnie wpłyną na doznania zakupowe konsumentów. Zakładamy, że do 2025 roku ok. 40% dostaw będzie trafiać do klienta następnego dnia, zaś oferta obuwia zostanie podwojona. W przypadku MODIVO będzie to poszerzenie oferty produktowej i rozwój bazy klientów, a udziały marki w przychodach Grupy CCC mają stanowić 15-20%.
Co było w 2021 r. największym wyzwaniem?
2021 to rok, który bardzo wiele zmienił – szczególnie, jeśli chodzi o oczekiwania konsumentów oraz umiejętność efektywnej reakcji na nie. Dzięki dokładnej analizie i zdecydowanym decyzjom udało nam się zrealizować kilka ważnych z punktu widzenia rozwoju biznesu projektów, które będą miały długofalowy wpływ na rozwój działalności spółki.
Na pewno najważniejsze było dla nas utrzymanie wysokiej dynamiki sprzedaży w dobie pandemii, które było utrudnione m.in. przez ograniczenia w funkcjonowaniu galerii handlowych czy utrzymanie terminowych dostaw do klientów.
Jednocześnie chcieliśmy kontynuować intensywną ekspansję na rynkach zagranicznych, a tym samym wzmacniać pozycję spółki w regionie. Przełożyło się to na debiuty w Słowenii i Ukrainie.
Pod koniec lipca 2021 r. w prestiżowej galerii handlowej Novy Smichov w Pradze zadebiutowaliśmy z pierwszym sklepem stacjonarnym poza granicami Polski. To nowoczesny, zdigitalizowany koncept łączący ofertę eobuwie.pl i MODIVO. Zamiast fizycznej ekspozycji produktów na klientów czekają tablety i ekrany multimedialne oraz nowoczesne przymierzalnie.
Z ich poziomu klienci mają możliwość domówienia bezpośrednio do przymierzalni innego rozmiaru danego produktu czy koloru. Ich dodatkowym atutem jest też możliwość sterowania oświetleniem – wnętrze daje poczucie prywatności i komfortu mierzenia.
Pandemia wpłynęła także na nasze podejście do działań wizerunkowych i zainspirowała nas do poszukiwania nowoczesnych form przekazu, dopasowanych do aktualnej sytuacji. Dlatego w marcu podjęliśmy się wydarzenia, jakiego w Polsce jeszcze nie było – pokaz mody online Supervision Fashion Show, stworzony w co-brandzie eobuwie.pl i MODIVO, podczas którego zaprezentowano kolekcję na sezon wiosna-lato 2021. Projekt miał międzynarodowy charakter i globalny zasięg. Transmisja pokazu odbyła się na stronach MODIVO i eobuwie.pl, w mediach społecznościowych, a także dostępna była na kilkunastu rynkach zagranicznych.
Jeszcze w grudniu 2021 r. udało nam się uruchomić nowe centrum logistyczne w Bukareszcie. Obiekt o powierzchni 15 tys. m kw. będzie obsługiwał kluczowe dla naszej firmy rynki na południu Europy: Rumunię, Bułgarię i Grecję. Przestrzeń dystrybucyjno-logistyczna w Rumunii jeszcze bardziej usprawni procesy obsługi rynków w tej części Europy. Dzięki niemu klienci mieszkający w Bukareszcie szybciej otrzymają zamówione produkty. W ramach usługi Next Business Day, będzie to możliwe już następnego dnia.
Jakie mają Państwo plany rozwoju na ten rok, szczególnie w zakresie omnichannelowego podejścia do sprzedaży?
Obserwujemy zmieniające się zwyczaje konsumentów, a jednocześnie dzięki zaawansowanym technologiom jesteśmy w stanie rozwijać nasze usługi właśnie w modelu omnichannel. Dzięki temu klienci mogą elastycznie wybierać najbardziej odpowiadającą im formę zakupów.
Między innymi z tego powodu powstał unikalny koncept łączący asortyment eobuwie.pl i MODIVO, który zapewnia dostęp do szerokiej oferty obuwia, akcesoriów i odzieżowych marek. Poza tym, że klienci mogą kompletować pełne stylizacje to uruchomiliśmy wygodną usługę R&C (z ang. Reserve and Collect, czyli zarezerwuj i odbierz), którą w 2022 roku będziemy rozwijać i proponować klientom w nowych lokalizacjach. W planach jest także dalsza ekspansja usługi esize.me, która obecnie dostępna jest na dla klientów 5 europejskich rynkach w aplikacji mobilnej.
Wracając jeszcze do rynków zagranicznych, które z nich są dla Państwa najbardziej lukratywne oraz na których nowych zamierza się Państwo pojawić?
Naszym celem nadrzędnym jest budowanie i umacnianie pozycji lidera sprzedaży butów, odzieży i akcesoriów na terenie CEE. Jednym z kluczowych dla nas rynków są Czechy, gdzie od 2004 roku prowadzimy sprzedaż online, i tak jak wspomniałem, w minionym roku uruchomiliśmy w Pradze pierwszy stacjonarny sklep zagraniczny. Nie wykluczamy również dalszego rozwoju w krajach, gdzie mamy już ugruntowaną pozycję, tj. na Słowacji, Węgrzech i Rumunii.
Jak będą Państwo wzmacniać szybką dostawę na tak wielu rynkach? Wspominał Pan o centrum logistycznym w Rumunii. Czy przewidują Państwo inwestycje w kolejne centra?
W związku z dużą popularnością szybkich i wygodnych zakupów online konsumenci chcą jak najszybciej otrzymywać swoje zamówienie. Stąd dynamiczny rozwój trendu q-commerce, czyli szybkiej sprzedaży. Nasza spółka nie jest na te oczekiwania obojętna – wręcz przeciwnie.
Bardzo zależy nam na zmianach, które pozytywnie wpływają na doznania zakupowe naszych klientów. Dlatego też pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, które przyspieszą dostawy. Oferujemy klientom coraz to nowe możliwości, jak na przykład usługa Next Business Day, czyli dostawa zamówionego produktu już następnego dnia. Nie byłoby to możliwe bez silnego nacisku na rozwój systemów logistycznych i centrów dystrybucji.
Kilka tygodni temu uruchomiliśmy wspomniane centrum w Rumunii. Obiekt o powierzchni 15 tys. m kw. będzie obsługiwał kluczowe dla firmy rynki na południu Europy: Rumunię, Bułgarię i Grecję. Nasze plany zakładają zwiększenie przestrzeni użytkowej nawet do 50 tys. m kw. Spółka kontynuuje także rozbudowę obiektów logistycznych w Zielonej Górze. Te i potencjalne nowe inwestycje w regionie CEE mają na celu przygotować nas na wzrost i zwiększenie skali biznesu, jaką w najbliższych latach planujemy osiągnąć.
Rozmawiała Urszula Szewczyk