Żabka uruchomiła 25 sklepów wspieranych przez sztuczną inteligencję, o nazwie Żabka Nano. Innowacyjny koncept pozwala na szybkie zakupy bez kasjerów, kolejek i gotówki. Jest też precyzyjnie dostosowany do charakteru lokalizacji oraz profilu klientów.
Żabka Nano – kilka formatów
Sklepy Żabka Nano działają w kilku formatach, takich jak samodzielne kontenerowe automaty sprzedażowe, tradycyjne punkty brick-and-mortar czy store-in-the-store. Każdy z nich wykorzystuje technologię opracowaną w ścisłej współpracy z amerykańską firmą technologiczną AiFi.
Dynamiczny rozwój Żabki
Jak podaje Żabka w swoim komunikacie prasowym, dzięki umiejętnemu wykorzystaniu najnowszych technologii Grupa Żabka stała się najszybciej rozwijającą się siecią spożywczą w Europie. W 2021 roku otworzyła 1100 sklepów. Osiągnęła łączny wynik ponad 7900 tradycyjnych placówek.
Przeczytaj także: Żabka dla Retail Journal komentuje wdrożenie paczkomatów InPost typu InDoor
Jednocześnie sieć uczestniczy w rewolucji technologicznej na rodzimym rynku handlowym. Stworzyła i doskonali własny koncept autonomiczny – we współpracy z AiFi Grupa Żabka stworzyła Żabkę Nano. Pierwszy autonomiczny sklep otworzyła w czerwcu 2021 roku w Poznaniu.
Żabka jest europejskim liderem w tworzeniu rozwiązań modern convenience, które odpowiadają na potrzeby współczesnych klientów. Skupiamy się na tym, by zapewniać wyjątkowe i wysoce spersonalizowane doświadczenia zakupowe, łącząc świat cyfrowy z otoczeniem. Chcemy na nowo definiować szybkość zakupów. W 2021 roku otworzyliśmy 25 placówek autonomicznych Żabka Nano. Na tym jednak nie poprzestajemy. Jeszcze w pierwszym kwartale tego roku uruchomimy kolejnych kilkanaście – mówi Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.
Żabka Nano w 25 lokalizacjach
Klienci testują placówki Żabka Nano w 25 lokalizacjach w 6 miastach w kraju. Mogą z nich korzystać klienci w Gdańsku, Krakowie, Piasecznie, Poznaniu, Sopocie i Warszawie. Działają w bardzo różnorodnych lokalizacjach. Znajdują się m.in. w centrach miast, na dworcach kolejowych, stacjach metra, na terenie uczelni czy sklepów wielkopowierzchniowych.
Nieustannie pracujemy nad rozwojem i doskonaleniem unikalnego na skalę globalną konceptu, jakim jest Żabka Nano. Stawiamy na jego elastyczność – jesteśmy w stanie otwierać kolejne autonomiczne placówki zarówno w mocno trafficowych lokalizacjach, takich jak ścisłe centra miast czy stacje metra, jak i w sklepach wielkopowierzchniowych. Jako jedni z pierwszych na świecie rozwijamy też koncept umożliwiający wejście do sklepu przy wykorzystaniu karty płatniczej – mówi Tomasz Blicharski, dyrektor zarządzający Żabka Future.
Od momentu uruchomienia pierwszego sklepu Żabka Nano rośnie zainteresowanie konceptem. Z możliwości zrobienia szybkich i wygodnych zakupów w placówkach autonomicznych Żabki skorzystało już kilkanaście tysięcy osób. A wysoki poziom współczynnika NPS – powyżej 80 – potwierdza, że projekt odpowiada oczekiwaniom klientów.
Żabka Nano – innowacyjne metody płatności
Żabka Nano wykorzystuje innowacyjne metody autoryzacji i płatności za zakupy. Pierwsze placówki były połączone z aplikacją mobilną sieci, która umożliwiała zarówno wejście do środka, jak i płatność za zakupy. Obecnie, w modelu store-in-the-store, rozwijany jest koncept umożliwiający wstęp do placówki przy wykorzystaniu dowolnej karty płatniczej. Same zakupy trwają chwilę, a płatność realizowana jest automatycznie.
Stosowana we wszystkich sklepach innowacyjna platforma AiFi jest rozwiązaniem opartym na kamerach. Wykorzystuje komputerową wizję i tzw. machine learning do rozpoznawania zdjętych z półek produktów i automatycznie finalizującym płatność po wyjściu ze sklepu. System nie identyfikuje klientów i nie zapamiętuje obrazu. Gwarantuje to zachowanie prywatności i bezpieczeństwo.
25 sklepów, uruchomionych wraz z Żabką w ciągu sześciu miesięcy, pokazuje wartości AiFi zorientowane na klienta, które pozwalają zrozumieć jego potrzeby i zbudować elastyczne rozwiązania. Nie możemy się już doczekać dalszego zacieśniania naszej współpracy z Żabką. Dzięki rozwojowi kolejnych sklepów Żabka Nano, napędzanych przez naszą technologię, zrewolucjonizujemy zakupy – mówi Steve Gu, CEO i współzałożyciel AiFi.
Asortyment w placówkach Żabka Nano jest dostosowany do specyfiki lokalizacji i profilu klienta. W zależności od modelu, liczy od 450 do nawet 1500 produktów. W każdej Żabce Nano dostępne są produkty marek własnych Żabki, m.in. pożywne i zdrowe przekąski, soki i smoothie i dania gotowe.
Żabka Nano jest dziełem Żabki Future
Placówki autonomiczne Żabki powstają w ramach Inkubatora Biznesu Żabka Future, który łączy w sobie trzy elementy: zarządzanie i wyszukiwanie innowacji, przekuwanie ich na nowe produkty i usługi oraz ich komercjalizację. Projekt wpisuje się też w strategię Grupy Żabka, która zakłada realizację działań zmierzających do utrzymania neutralności klimatycznej. Żabka Nano do swej działalności wykorzystuje wyłącznie ekwiwalent zielonej energii.
O Żabce
Żabka Polska Sp. z o.o. jest właścicielem największej w Polsce sieci sklepów typu convenience. Liczy ponad 7900 placówek prowadzonych przez ponad 6500 franczyzobiorców pod marką Żabka. Na przestrzeni dwudziestu lat działalności na polskim rynku, Spółka zdobyła pozycję lidera segmentu sprzedaży convenience. Około 15,5 miliona polskich konsumentów mieszka nie dalej, niż 500 m od najbliższej Żabki. W ramach strategii odpowiedzialności Żabka podjęła się zobowiązań w zakresie dobrego żywienia, usług ułatwiających zrównoważone życie, rozwoju przedsiębiorczości, różnorodności i włączającej kultury organizacyjnej, ładu korporacyjnego oraz dekarbonizacji i cyrkularności.
Żabka Future – to jedna z jednostek organizacyjnych, które tworzą nową strukturę zarządzania Żabki. Zespoły działające w obszarze Żabki Future odpowiadają za wyszukiwanie, tworzenie oraz rozwój narzędzi technologicznych i systemowych dla przyszłości.