Polska Rada Centrów Handlowych prezentuje najnowsze dane nt. obrotów i odwiedzalności centrów handlowych. Centra handlowe notują obroty na poziomie sprzed pandemii oraz, jak podaje organizacja, stabilnie odbudowują odwiedzalność zbliżając się do wyników z 2019 roku.
Nieco niższa odwiedzalność połączona z obrotami na poziomach z 2019 roku to pozytywne zjawisko w okresach zwiększonej zachorowalności dziennej na COVID-19, które pozwala na generowanie wysokich obrotów – podaje w komunikacie prasowym organizacja.
Jak podaje PRCH konsumenci zmienili zachowania zakupowe podczas pandemii stawiając na bezpieczeństwo i planowanie. Udają się na zakupy najczęściej w pojedynkę, w konkretnym celu zakupowym, robiąc zakupy dla całych rodzin na dłuższy czas, jednocześnie budując średni wyższy koszyk, w porównaniu do okresu sprzed pandemii.
Rzetelnie gromadzone, wiarygodne i audytowane dane
Publikowane dane na temat odwiedzalności centrów handlowych różnią się między sobą, w zależności od publikujących je organizacji. Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług i Polska Rada Centrów Handlowych przedstawiają nieco inny obraz odwiedzalności. W komunikacie prasowym nazywa ją „katastrofalną” – komunikat publikowany był tutaj.
Jak podaje PRCH: Dane nt. odwiedzalności centrów handlowych, prezentowane przez PRCH, są gromadzone i kontrolowane przez wyspecjalizowane firmy przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii pozwalających na rzeczywiste, codzienne śledzenie ruchu w centrach handlowych. Klienci odwiedzający centra handlowe są liczeni za pomocą kamer 3D zlokalizowanych przy każdym wejściu do obiektu.
Przeczytaj także: Krzysztof Poznański o relacjach z najemcami
Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery znajdują się również w dodatkowych wybranych miejscach na terenie obiektów. Weryfikują one natężenie ruchu i kontrolują liczbę przechodzących/przebywających na terenie obiektów klientów.
Różnice publikowanego poziomu odwiedzalności
Systemy do monitorowania ruchu w centach handlowych bazujące na kamerach 3D charakteryzują się dokładnością pomiaru wynoszącą ponad 95 proc., podczas, gdy szacowana dokładność danych pochodzących ze śledzenia np. telefonów komórkowych klientów, na które powołują się najemcy centrów handlowych, określana jest jedynie na poziomie około 30 proc. Szczegółowe dane są przekazywane do profesjonalnego audytora PwC, który je weryfikuje i poddaje analizie, a następnie w formie zagregowanych raportów przekazuje do PRCH. To wszystko pozwala nam prezentować wiarygodne i rzetelne dane nt. wyników odwiedzalności obiektów handlowych – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający PRCH.
Obroty notowane w centrach handlowych pochodzą z raportów dostarczanych przez najemców właścicielom i zarządcom galerii handlowych. Ze względu na poufność i wrażliwość tych danych, dane obrotowe weryfikuje międzynarodowy audytor – PwC.
Prezentowane przez PRCH dane na temat odwiedzalności i obrotów w centrach handlowych pochodzą z ponad 100 obiektów handlowych, których powierzchnia stanowi ponad 33 proc. całego rynku w Polsce. Organizacja nieprzerwalnie zbiera je i analizuje od 2008 roku.
Nieznacznie niższa niż przed pandemią odwiedzalność centrów handlowych jest normalnym zjawiskiem wynikającym z trwającej wciąż epidemii – w ostatnich tygodniach ponad milion Polaków znalazło się na kwarantannie lub w izolacji – oraz ciągle obowiązujących limitów i ograniczeń m.in. w dostępie do obiektów handlowych. Warto skupić się na obrotach, które są właściwym wskaźnikiem oceny kondycji branży, a obroty osiągają wyniki sprzed pandemii – mówi Krzysztof Poznański.
Obroty na poziomie sprzed pandemii
Według PRCH Turnover Index obroty w centrach handlowych w okresie od maja, czyli końca ostatniego lockdownu, do końca grudnia 2021 roku, były zaledwie o 0,75 proc. niższe niż w 2019 roku. Zachowywały także stałą tendencję wzrostową przez osiem wskazanych miesięcy. Porównując je do tego samego okresu w 2020 roku – obroty w 2021 stanowiły 130,1 proc. W grudniu 2021 roku obroty w centrach osiągnęły ten sam poziom, co w ostatnim miesiącu 2019 roku i jednocześnie były o 24 proc. wyższe niż w grudniu 2020 roku.
PRCH: Odwiedzalność rośnie
Dane PRCH dot. odwiedzalności centrów handlowych w okresie od maja do końca grudnia 2021 roku pokazują także stały trend wzrostu. Footfall w tych miesiącach wyniósł średnio 92,4 proc. w stosunku do roku 2019 i 126,8 proc. W odniesieniu do roku 2020. W grudniu 2021 roku ruch w centrach był niższy o 12 proc. niż w analogicznym miesiącu 2019 roku i o 22,6 proc. wyższy niż w roku 2020. Warto nadmienić, że od 1 grudnia 2021 obowiązują limity klientów w placówkach handlowych (1 osoba na 15m2) oraz w kinach, restauracjach i kawiarniach. Jak zapewnia PRCH pomimo tych ograniczeń, konsumenci korzystali i korzystają z możliwości stacjonarnych zakupów w centrach handlowych, jak i z oferty gastronomicznej czy rozrywkowej, przy zachowaniu najwyższych standardów sanitarnych przestrzeganych przez zarządców i właścicieli centrów handlowych.
Nowy rok rozpoczął się narastającą V, największą dotychczas w rozumieniu liczb, falą pandemii oraz wciąż obowiązującymi limitami. Mimo tego ruch w centrach handlowych w styczniu 2022 był niższy tylko o 2 proc. niż w tym samym miesiącu w 2019 roku.
Centra handlowe w odpowiedzialny sposób podchodziły i podchodzą do swojej roli podczas pandemii – czyli zapewnienia Polakom bezpiecznego dostępu do potrzebnych produktów. Dlatego wdrażają i promują zasady bezpieczeństwa oraz dostosowują się do bieżącej sytuacji epidemiologicznej. Cały czas obowiązują w nich jedne z najbardziej rygorystycznych w Europie standardów sanitarnych. Do momentu uspokojenia się sytuacji epidemicznej apelujemy do klientów o odpowiedzialne i bezpieczne robienie zakupów, zachowywanie dystansu, noszenie maseczek oraz przychodzenie w pojedynkę w celu załatwienia potrzebnych spraw i koniecznych zakupów. Liczymy, że szybko powrócimy do spotkań i grupowych wizyt w centrach, jednak obecnie najważniejsze jest bezpieczeństwo i zdrowie każdego z nas – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający PRCH
O Polskiej Radzie Centrów Handlowych
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym blisko 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.