- Odwiedzalność galerii w lutym 2022 roku wzrasta o 8,3% względem tego samego miesiąca w 2021 roku
- Fala Pandemiczna wywołana Omikronem wpłynęła na obecność klientów w centach handlowych
- Innym czynnikiem była niepewna sytuacja gospodarcza, w tym m.in. rosnąca inflacja i wzrost opłat za media i energię elektryczną
Omikron wpłynął na odwiedzalność galerii w lutym 2022. Wskaźniki odwiedzalności notują w lutym 2022 roku wzrost o 8,3% w porównaniu do tego miesiąca w 2021 roku. Zmiana wynika z pandemicznej fali, która zamknęła setki tysięcy Polaków w domach, na kwarantannie, izolacji, lub po prostu ze strachu. Kolejnym powodem jest sytuacja gospodarcza, czyli rosnąca inflacja, rosnące stopy procentowe, zmiany podatkowe i ceny mediów oraz energii elektrycznej.
Odwiedzalność galerii w lutym 2022
Wskaźnik odwiedzalności centrów handlowych w lutym 2022 roku wyniósł 89 proc. w porównaniu do analogicznego miesiąca w 2019 roku i był o 8,3 proc. wyższy od odwiedzalności z lutego 2021 roku. Zmiana w rosnącym trendzie obrotów i odwiedzalności centrów handlowych jest spowodowana omikronową falą pandemii. Zamknęła setki tysięcy Polaków w domach na kwarantannie lub w izolacji.
Nie bez znaczenia pozostaje również niesprzyjająca sytuacja gospodarcza. Rosnąca inflacja, rosnące stopy procentowe, a także obawy konsumentów spowodowane zmianami podatkowymi. Do tego nadspodziewanie wysokie opłaty za media i energię elektryczną.
Przełamanie dotychczasowych trendów
W styczniu 2022 roku PRCH Turnover Index (wskaźnik obrotów w centrach handlowych) był o 12,4 proc. niższy w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2019 roku. Odnotowane na początku bieżącego roku wyniki są przełamaniem dotychczasowego trendu systematycznie rosnących, od maja 2021 roku, obrotów. W minionych miesiącach wzrosty obrotowe sięgały nawet 102 proc. wartości sprzed pandemii. Obroty w centrach handlowych w okresie od maja do grudnia 2021 roku były jedynie o 0,75 proc. niższe niż w 2019 roku. Stanowiły 130 proc. obrotów z tego samego okresu w 2020 roku.
Analiza pod kątem wielkości obiektów handlowych wykazała, że najmniejszy (o 6,6 proc.) spadek obrotów w stosunku do 2019 roku zaobserwowano w kategorii dużych centrów handlowych (o powierzchni 40-60 tys. mkw. GLA). Największą (19,6 proc.) różnicę odnotowano w obiektach o średniej wielkości (o powierzchni 20-40 tys. mkw. GLA).
Przeczytaj także: ZPPHiU wystosowało do PRCH list otwarty z apelem o dialog
Nie wszystkie branże odnotowały negatywne skutki styczniowo-lutowej pandemicznej fali. Najlepiej poradziły sobie firmy z kategorii Żywność. Wypracowały obroty na poziomie 125,8 proc. wyników ze stycznia 2019 roku oraz firmy z kategorii Art. Elektroniczne i AGD, których wynik był lepszy o 9,9 proc. niż wynik tej kategorii w roku 2019.
Niższa odwiedzalność i obroty w centrach handlowych na początku bieżącego roku są konsekwencją omikronowej fali pandemii. W styczniu i lutym zatrzymała setki tysięcy Polaków w domu. Nie bez znaczenia pozostaje także sytuacja gospodarcza Polski, która wpływa na nastroje konsumenckie. Kupujący dotknięci przez inflację i rosnące stopy procentowe ograniczyli w pierwszych miesiącach tego roku wydatki na zakupy. W pierwszej kolejności konsumenci zaspokajają podstawowe potrzeby, stąd wzrost obrotów u najemców sprzedających żywność – podsumowuje Krzysztof Poznański, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.