Sprzedaż gastronomiczna w sieciach należących do Sfinks Polska w III kwartale 2021 r. była o 14 proc. wyższa niż rok wcześniej mimo mniejszej o 12 proc. liczby restauracji. To efekt powrotu gości do sieci zarządzanych przez Sfinks Polska po siedmiomiesięcznym lockdownie w gastronomii. Zakaz obsługi gości w restauracjach istotnie zaważył jednak na danych finansowych Sfinksa za cały okres trzech kwartałów 2021 r. W efekcie sprzedaż jednostkowa Sfinks Polska wyniosła 39,03 mln zł na koniec września 2021 r. wobec 63,25 mln zł rok wcześniej. Jednocześnie spółka znacznie zredukowała stratę netto, bo do -17,29 mln zł po III kwartale 2021 r. wobec -33,99 mln zł rok wcześniej (odpowiednio -16,55 mln zł i -28,57 mln zł po oczyszczeniu z wpływu MSSF16).
Wyniki sieci Sfinks w 2021r.: Które czynniki miały kluczowe znaczenie?
Porównanie sprzedaży naszych restauracji pokazuje, że po zniesieniu drugiego lockdownu dla gastronomii powrót gości do lokali był silniejszy niż po odmrożeniu branży w 2020 r. Te pozytywne efekty są tym bardziej znaczące, że wypracowaliśmy je przy mniejszej liczbie lokali – mówi Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska.
Na wynikach całego okresu jednak mocno zaciążył wcześniej obowiązujący długotrwały zakaz działalności. Tak dużej luki przychodowej nie zniweluje sprzedaż w lokalach w jednym kwartale czy też przychody z segmentu delivery. Same wyniki bardzo trudno porównywać do analogicznego okresu z powodu zdarzeń jednorazowych i odpisów związanych z ograniczaniem sieci. Wciąż też uwzględniamy w raportowanych danych zobowiązania z odsetkami, które po prawomocnym zatwierdzeniu przez sąd Uproszczonego Postępowania Restrukturyzacyjnego, będą podlegały umorzeniu w kwocie prawie 30 mln zł. To znacząco poprawi wynik w przyszłości. Teraz cieszy nas fakt, że przy liczbie restauracji mniejszej o ok. 12% wypracowaliśmy w trzecim kwartale br. sprzedaż o blisko 14% wyższą niż w analogicznym okresie 2020 roku – wyjaśnia Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska.
Wyniki sieci Sfinks w 2021r.: Odbudowa sieci i popularny model Combo
W trzecim kwartale 2021 r. spółka zaczęła odbudowywać sieć. Odmrożone zostały wcześniej zatrzymane inwestycje, głównie franczyzowe. Coraz bardziej popularyzuje się też w sieci tzw. model combo. W jego ramach restaurator w tym samym lokalu prowadzi dwie lub trzy restauracje różnych marek z portfolio Sfinksa. Restauracje sąsiadują ze sobą i dzielą zaplecze. W III kwartale uruchomiono restauracje Sfinks w Piastowie, Krośnie, Bydgoszczy i Szczytnie. W kolejnych miesiącach także w Krakowie i Lublinie. Łącznie, po odmrożeniu branży gastronomicznej, Sfinks uruchomił 9 restauracji pod szyldami marek należących do grupy Sfinks Polska.
Nasza sieć dość mocno się zmieniła od ostatniego roku. Część lokali zostało zamkniętych. Jednocześnie w tym roku powstały nowe restauracje, otwierane przez naszych dotychczasowych franczyzobiorców i nowych partnerów. Lockdown zwiększył chęć do zrzeszania się pod znaną marką, co widzimy w liczbie zgłoszeń. Cały czas zainteresowanie uruchomieniem swojego biznesu gastronomicznego jest duże. Przy tym inwestorzy szukają bezpieczniejszego rozwiązania, by świadczyć usługi gastronomiczne – mówi prezes Sfinksa.
Rozwój dań gotowych
Sfinks oprócz nowych lokali rozwija także działalność w segmencie dań gotowych. Dania pod marką Sphinx pojawiły się w m.in. w sprzedaży w Delikatesach Centrum. Dostępne są także w innych sieciach sklepów stacjonarnych i internetowych. W tym segmencie spółka zamierza sukcesywnie rozwijać ofertę oraz kanały sprzedaży i dotarcia do klientów detalicznych.
Przeczytaj także: Sfinks w centrach handlowych
O Sfinks Polska
Sfinks Polska zarządza 124 lokalami gastronomicznymi na terenie Polski. Należą do nich 75 restauracji Sphinx (segment casual dining), 40 pubów Piwiarnia Warki (segment gastro pubów), 5 restauracji Chłopskie Jadło (segment casual dining) oraz 4 lokale pod szyldami: Meta Seta Galareta, WOOK (segment casual dining) i Lepione & Pieczone (fast casual dining).
Spółka prowadzi też sprzedaż w dostawie w oparciu o marki dostępne tylko w dowozie takie jak The Burgers, Och! PITA, Yolo Chicken, Hummus & Falafel czy Da Mamma. Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.