Ostatni kwartał roku to dla e-commerce czas wzrostu przychodów o kilkadziesiąt procent. W przypadku TaniaKsiążka.pl Black Friday, Mikołajki i Boże Narodzenie generują wzrost zamówień sięgający 30-40 proc. Dziennie to nawet kilkadziesiąt tysięcy zamówień. „Komunikację świąteczną podzieliliśmy na kilka etapów, w ramach których skupiamy się na walorach sprzedażowych specjalnej oferty. Podpowiadamy także naszym klientom, że mimo iż spotkania na żywo są utrudnione ze względu na pandemię, mają możliwość bycia tzw. zdalnym Mikołajem i obdarowania bliskiej osoby prezentem wysłanym bezpośrednio od nas do obdarowywanego” – mówi Łukasz Kierus, prezes i założyciel księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl, marki należącej do spółki Glosel.
Blanka Dżugaj: Koniec roku to okres żniw dla e-commerce – najpierw Black Friday, potem czas bożonarodzeniowy. Jak przygotowywali się Państwo do tego okresu? Jakie akcje specjalne przeprowadzacie?
Łukasz Kierus, prezes i założyciel księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl: Ostatni kwartał roku jest dla nas gorącym czasem ze względu na Black Friday, Mikołajki i Święta Bożego Narodzenia. W listopadzie, aby rozgrzać naszych klientów przed najbardziej intensywnym zakupowo okresem, mocno skupialiśmy się na kampaniach wspierających i zapowiadających Black Week. Postawiliśmy na wzmocnienie korzyści dla stałych i najbardziej zaangażowanych klientów, a także atrakcyjne rabaty dla wszystkich klientów TaniaKsiazka.pl. Była to świetna okazja do pierwszych zakupów gwiazdkowych w bardzo korzystnych cenach. Oczywiście nie zapominamy o świętach i o grudniu, bo to właśnie wtedy w naszej księgarni odnotowujemy największy ruch.
Komunikację świąteczną podzieliliśmy na kilka etapów, w ramach których skupiamy się na walorach sprzedażowych specjalnej oferty. Podpowiadamy także naszym klientom, że mimo iż spotkania na żywo są utrudnione ze względu na pandemię, mają możliwość bycia tzw. zdalnym Mikołajem i obdarowania bliskiej osoby prezentem wysłanym bezpośrednio od nas do obdarowywanego. W tym roku, tak jak w poprzednich latach, mocno postawiliśmy na rekomendacje prezentowe. Z myślą o klientach przygotowaliśmy prezentowniki książkowe, na których znajdują się m.in. nowości czy bestsellery podzielone na gatunki literackie. Klienci mogą skorzystać także z gotowej listy pomysłów dla całej rodziny, stworzyliśmy mnóstwo kategorii i grup tematycznych. Znajdują się na nich nie tylko książki, ale także gry, zabawki i gadżety dla Książkoholików.
Przeczytaj także: Przed świętami TaniaKsiążka.pl ma nawet kilkanaście tysięcy zamówień dziennie
Dodatkowo przygotowaliśmy także bony prezentowe dostępne zarówno w wersji fizycznej – dostarczane za pośrednictwem wybranego sposobu dostawy pod dowolny adres, jak i elektronicznej – wysyłanej na wskazany adres e-mail. Ten drugi to świetna opcja dla spóźnialskich, ponieważ jest gotowy w kilka minut! Taki voucher, niezależnie w której wersji, to znakomity pomysł na prezent dla kogoś, kto dużo czyta i nie wiemy, co już ma w swoich księgozbiorach.
Co więcej, w ofercie prezentowej posiadamy nie tylko książki, gry i artykuły papiernicze. Mamy również nowość dla fanów kina – przecież nie samą książką człowiek żyje! W przerwach między kolejnymi lekturami warto obejrzeć dobry film lub serial. W naszym sklepie dostępne są tysiące tytułów z różnych gatunków: od horrorów, poprzez filmy akcji, komedie, dokumenty, aż po bajki dla dzieci. Można wybierać z klasyków kina i z mniej znanych produkcji niezależnych. Miłośnicy maratonów znajdą u nas pakiety z całymi sezonami seriali oraz wszystkimi częściami ulubionych kasowych produkcji. W ofercie świątecznej mamy także gotowe zestawy prezentowe z kosmetykami dla niej i dla niego, kosmetyki naturalne i perfumy. Oprócz książek, kalendarzy, zabawek i gier w naszym asortymencie są również kawy, herbaty i słodycze. Każdy znajdzie coś dla siebie!
Koniec roku to czas żniw
Jakie wzrosty zamówień odnotowują Państwo zazwyczaj w tym okresie?
Jak już wspomniałem, koniec roku to dla nas czas bardzo intensywnej pracy, ale także większego zainteresowania ofertą naszej księgarni. W ostatnim kwartale, niemal każdego roku, odnotowujemy wzrost zamówień sięgający około 30-40 proc.
Zamknięcie sklepów stacjonarnych z powodu pandemii było bardzo dobrym okresem dla sprzedaży internetowej. Czy wzrosty sprzedaży z tego okresu utrzymują się nadal?
To był świetny czas dla branży e-commerce! W 2020 roku, czyli w pierwszym roku pandemii Polacy kupowali zdecydowanie więcej książek niż na przykład w 2019 roku. W ubiegłym roku odnotowaliśmy wzrost ilości zamówień o ponad 80 proc. w skali rocznej. Oczywiście, był to wyjątkowy, niecodzienny czas, a teraz powoli wracamy do poziomu sprzedaży sprzed pandemii.
Rozwijają Państwo opcję odbioru osobistego w księgarniach. W ilu punktach można odebrać dzisiaj zamówienia z Taniej Książki? Jakie mają Państwo plany rozwoju tej usługi?
Przede wszystkim podjęliśmy dynamiczne działania, mające na celu poszerzanie naszego asortymentu oraz otwarcie nowych punktów odbioru i księgarni stacjonarnych. W 2021 roku znacząco rozwinęliśmy sieć punktów odbioru osobistego – obecnie posiadamy ich już 20 w całej Polsce, w tym 7 księgarni, w których również można odbierać zamówienia. Stale powiększamy liczbę lokalizacji, chcąc być jeszcze bliżej naszych klientów. Tylko w ostatnim kwartale bieżącego roku otworzyliśmy 3 nowe punkty: w Poznaniu, Ciechanowie oraz Częstochowie.
Przeczytaj także: TaniaKsiążka.pl stacjonarnie
Edukacja w domowym zaciszu
TaniaKsiążka.pl to nie tylko książki, ale też zabawki dla dzieci czy gry planszowe. Czy pandemia miała wpływ również na sprzedaż produktów z tej kategorii?
Kiedy pandemia zamknęła nas wszystkich w domach, chętniej sięgaliśmy po różnorodne formy rozrywki dla całej rodziny. Klienci kupowali przez internet m.in. gry planszowe i zabawki. Zaobserwowaliśmy wysoką sprzedaż zabawek i książeczek edukacyjnych dla dzieci. Cieszy nas to, że rodzice postawili na edukację swoich pociech we własnym zakresie, w domowym zaciszu.
TaniaKsiazka.pl odnotowała w czasie przymusowej izolacji (marzec-kwiecień 2020 roku) wzrost ilości zamówień o ponad 115 proc. w porównaniu do analogicznego okresu z 2019 roku. Co więcej – powiększyło się grono TanioKsiążkoholików, czyli stałych klientów naszej księgarni.
Opakowanie ma znaczenie
Zarówno Państwo, jak i Państwa klienci, przywiązujecie dużą wagę do tego, w jaki sposób dostarczane są przesyłki zamówionych towarów. Jak je Państwo pakują i wysyłają, aby było to jak najbardziej ekologiczne?
Ochrona środowiska jest ważna dla nas i dla naszych klientów, dlatego kładziemy duży nacisk na działania proekologiczne. Od roku systematycznie wprowadzamy zmiany w pakowaniu naszych przesyłek. Całkowicie zrezygnowaliśmy z folii i sztucznych wypełniaczy na rzecz wypełniacza kartonowego, który produkujemy sami ze zużytych kartonów. Zakupiliśmy specjalną maszynę, aby kartony, w których przyjeżdżają do nas dostawy można było łatwo przerabiać na wypełniacze. Dzięki temu minimalizujemy odpady. Wypełniacze kartonowe w 100 proc. spełniają swoją rolę i zapewniają bezpieczeństwo towaru tak samo, jak chociażby folie bąbelkowe. Obecnie w 80 proc. wykorzystujemy właśnie wypełniacz powstający z odpadu kartonowego – pozostałe 20 proc. stanowi papier bąblowy stosowany do zabezpieczania towarów szklanych i delikatnych. Prawie całkowicie wyeliminowaliśmy też zużycie folii stretch, służącej do zabezpieczania przesyłek kurierskich – przekazujemy je przewoźnikom w specjalnych koszach i klatkach. Cieszy nas, że z roku na rok wzrasta świadomość konsumentów na temat zagrożenia dla planety, jakie stanowią plastikowe opakowania. Wiemy, że nasi klienci zwracają uwagę na to, w co zostały zapakowane towary, które zakupili. To motywuje nas jeszcze mocniej do pakowania zamówień w myśl idei zero waste.
Rozmawiała Blanka Dżugaj